+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

Hofherr Albert utca 11/A
1195 Budapest

Ezért fontos, hogy jól aludjon!

Egészség - A jó alvás kulcsfontosságú ahhoz, hogy jól érezzük magunkat a bőrünkben, és megfelelően teljesítsünk, akár munkáról, akár tanulásról van szó. Milyen következményei lehetnek, ha nem tudunk aludni vagy alvásunk minősége, mennyisége nem megfelelő?

A kísérlet

A Zürichi Egyetem és a szintén zürichi székhelyű Eidgenössische Technische Hochschule kutatói azt próbálták kideríteni, hogy miként befolyásolja az agy tanulási képességét, ha a vizsgált személyek éjszakai nyugalmát megzavarják a mély álom szakaszában.
Hat férfit és hét nőt kértek meg mozgásos feladatok teljesítésére (egészen pontosan egy sor ujjmozdulatot kellett elsajátítaniuk), első alkalommal egy zavartalan alvással töltött éjszaka után, majd úgy, hogy a kísérleti személyek éjjeli nyugalmát megzavarták akkor, amikor a mély álom fázisában voltak. A vizsgálat során a kutatók kifejlesztettek egy módszert, ami lehetővé teszi, hogy az alvás mélységét csak az agy egy bizonyos részében csökkentsék – ez esetben a mozdulatok megtanulásáért felelős agyi képletben, az úgynevezett motoros kéregben.

Ahogy az várható volt, a pihentető alvást követő reggelen a résztvevők nagyon ügyesen reprodukálták az előző napon tanult mozdulatsorokat, majd teljesítményük – szintén megjósolható módon – napközben az elfáradásukkal párhuzamosan romlott egészen estig. Ezután következett az az éjszaka, amikor megzavarták a vizsgálati személyek álmát – ezt úgy intézték a kutatók, hogy az érintettek észre se vegyék a manipulációt. A következő reggelre a kísérleti alanyok tanulási teljesítménye jelentősen romlott: ugyanolyan rosszul teljesítettek a nap első óráiban, mint a pihentető alvással töltött éjszakát követő estén.

A tudósoknak arra is gondja volt, hogy ellenőrizzék: valóban azt az agyterületet találták meg, melynek mély álma befolyásolja képességünket az új mozdulatok elsajátítására. Megismételték a kísérletet oly módon, hogy a vizsgálati személyeknek ugyanazt a feladatot kellett elvégezniük, de az első napot követő éjszaka folyamán egy másik agyi területet manipuláltak. Az ellenőrzés megerősítette a tudósok előzetes elképzelését, ugyanis a beavatkozás ezúttal nem eredményezett változást a résztvevők teljesítményében.

Miért fontos a jó minőségű alvás?

A kutatók szerint a jelenség oka, hogy a manipulációval megzavart mély alvás során az idegsejtek szinapszisai nem regenerálódnak, ahogy általában a pihentető alvás során. A nap folyamán a környezetből érkező ingerek hatására szinapszisaink izgalmi állapotba kerülnek, alvás közben viszont tevékenységük normalizálódik. E helyreállító időszak nélkül a szinapszisok túl hosszú ideig maradnak felfokozott izgalmi állapotban. Ez viszont akadályozza az emberi agy egyik legfigyelemreméltóbb képességét, az úgynevezett neuroplaszticitást, amely az idegrendszer azon tulajdonsága, hogy a tapasztalatok hatására alkalmazkodni vagy változni tud. Ez a képesség segíti az idegrendszer gyógyulását olyankor is, amikor valamilyen fizikai sérülésből épülünk fel.
A kutatók egyébként messze önmagán túlmutató jelentőséget tulajdonítanak az eredményeknek. Mégpedig azért, mert azt remélik: az új módszer alkalmazásával képesek lesznek manipulálni azokat a specifikus agyterületeket, amelyek közvetlenül kapcsolódnak egyes betegségekhez, mint például az epilepsziához.

A cikk eredeti, angol nyelvű változata a Medical News Today honlapján olvasható.

Jean Orsolya - 2018 január 17.
 

 

Ennyire számít, hogy mikor megy aludni gyermeke!

A legújabb kutatások szerint a gyerekek fejlődése szempontjából nem csak az számít, hogy mennyit alszanak, hanem az is, hogy mikor mennek lefeküdni és hogy ebben van-e rendszeresség, vagyis minden nap nagyjából ugyanakkor van-e a lámpaoltás.

Ezért fontos a korai fekvés gyermekkorban!

A napirend és a korai fekvés hatása gyermekünk egészségére és iskolai teljesítményére