+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

Hofherr Albert utca 11/A
1195 Budapest

Vegyük észre magunkon a kiégés jeleit!

Egészség - Már egy ideje semmi sem tudja felvidítani? Motiválatlan és fáradt? Lehet, hogy Önt is a burnout szindróma fenyegeti! Vegye észre a jeleket és előzze meg a bajt!

A burnout egy krónikus stresszállapot, mely hosszabb időszak alatt alakul ki, és akár teljes fizikai és érzelmi kimerüléshez is vezethet. A folyamatnak külső szemmel könnyen felismerhető jellemzői vannak, ám a leginkább veszélyeztetett személyek gyakran csak túl későn veszik észre, hogy baj van. Lássuk, melyek a figyelmeztető jelek!

Állandó fáradtság

A burnout egyik elsőként jelentkező tünete a folyamatos fáradtság, amely nem csak testileg, szellemileg is tetten érhető. A fáradtság fásultsággal párosul, az érintettet már semmi nem érdekli, még azok a tevékenységek sem, melyek addig örömet jelentettek neki.

Alvászavar

A legtöbb burnout-szindrómás arról számol be, hogy bármennyire is fáradtnak érzi magát, képtelen elaludni, sokszor felébred, és nehezen alszik vissza, reggel pedig ennek hatására úgy kel, mintha semmit sem pihent volna az éjszaka.

Munkamánia és fásultság

A munkamániás gondolatai folyamatosan a munka körül járnak, soha nem tud lazítani. Van azonban, akinél éppen ellentétes folyamat játszódik le: az addig kedvelt munka teherré válik, teljesen elveszíti motivációját, munkakedvét és úgy dolgozik, mint egy robot.

A személyiség megváltozása

Idővel a beteg attitűdje, az élet dolgaihoz való hozzáállása, személyisége is megváltozik. Általában a segítőkészség helyét türelmetlenség és agresszió veszi át, a tolerancia helyére pedig védekező vagy támadó magatartás kerül. Gyakran a stressztűrő képesség is szignifikánsan lecsökken, az addigi motivációk elvesznek. Az életvidám személyiségből egyre inkább cinikus, negatív életszemléletű, megkeseredett ember válik.

Mit tehetünk a kiégés megelőzésére?

Érdemes néha megállni egy pillanatra, és figyelni testünk üzeneteit, visszatérő érzéseinket, gondolatainkat, mert annak ellenére, hogy tudatosan nem foglalkozunk a kimerültségünkkel, szervezetünk folyamatosan jelzéseket küld nekünk. Ez lehet a szapora légzés, szúró érzés a mellkasban, indokolatlan félelmek, melyek akár pánikot is kiválthatnak, gyomorpanaszok, étvágytalanság, gyakori fejfájás, szédülés. A kimerültségünk nem ritkán gyakori megbetegedésekhez is vezethet, mivel ezt az állapotot az immunrendszerünk is megérzi.

A nyár sok lehetőséget kínál feltöltődésre, kikapcsolódásra. Elég, ha hétvégente kimozdulunk kicsit, a hétköznapokon pedig iktassunk be akár este is egy-egy nagy sétát. Vegyük észre, hogy csak akkor tudunk kilábalni a válságból, ha újratöltjük az energia-raktárainkat.

Járjunk társaságba, vegyük körbe magunkat olyan emberekkel, akikkel szívesen vagyunk együtt. Szánjunk időt olyan tevékenységekre, melyeket örömmel végzünk! És esténként legyen legalább fél óránk, amikor csak magunkkal foglalkozunk!

Keressünk új kihívásokat és élményeket! Tanuljunk, kezdjünk valami újba: járjunk tánctanfolyamra vagy főzőkurzusra, utazzunk el! Az a fontos, hogy a monotonitásból kicsit kizökkentsük magunkat.

Ha környezetünk is észreveszi rajtunk a negatív változásokat, és mi magunk is érezzük, hogy valami nem stimmel, mielőbb kezdjünk el foglalkozni a problémával, és ha kell, vegyük igénybe szakember segítségét.

 

Sleepwell - 2019 július 29.
 

 

3 természetes stresszűző módszer a jó alvásért

A masszázs, az illóolajok és a szaunázás jótékony hatásai

Meglepő tények az alvásról

Tudja, mi az a szomniofóbia? És arról hallott, hogy az ember az egyetlen élőlény, amely képes az alvás időpontját késlelteni? Összegyűjtöttünk pár alvással kapcsolatos érdekességet!