+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

1192. Budapest, Drágfy köz 1.

Segíthet-e az alvásfigyelő applikáció?

Egészség - Egyre több olyan applikáció létezik, melynek célja a prevenció, egészségmegőrzés. Segítségükkel számolhatjuk a bevitt kalóriát, a megtett lépéseket, folyamatosan ellenőrizhetjük a pulzusunkat, vérnyomásunkat. Okostelefonunkra már letölthetők alvásmérő- és elemző appok is, melyek azzal kecsegtetnek, hogy mérik alvásunk minőségét.

Applikációk öndiagnosztizáláshoz

Az internet kétségkívül nagyon hasznos, amikor gyorsan szeretnénk információhoz jutni és talán már el sem tudnánk képzelni az életünket nélküle. Vannak azonban olyan esetek, amikor jobb, ha szakemberre bízzunk magunkat, mert a neten talált tanácsok, a téves öndiagnózis és öngyógyítás akár az egészségünkre is ártalmas lehet.

Léteznek persze nagyon hasznos applikációk is, mint például az, amelynek segítségével az ételek kalóriatartalmát tudjuk ellenőrizni és számolhatjuk a bevitt energiát. Ez a diétázóknak például hatalmas segítséget jelent.

Életünk egyre több területére visszük be ezeket az alkalmazásokat és már megjelentek az alvásminőséget vizsgáló appok is. Azoknak az igényeit, akik úgy gondolják, hogy saját kezükbe veszik a diagnosztizálást, ma már egy komplett iparág szolgálja ki: például számtalan lakossági alvásmérésre szakosodott weboldal, program, és mobilos alkalmazás született az idők során.

Az alvást „segítő” appok közül lassan egy évtizede egyértelműen az okostelefonokra letölthető Sleep Cycle örvend a legnagyobb népszerűségnek. A Sleep Cycle azoknak ígér jobb alvásminőséget, akik reggelente alig bírnak felkelni.

Az app sikerét ezen túl annak köszönheti, hogy nagyon egyszerűen működik. A használati utasítás szerint először is töltőre kell tennünk az okostelefonunkat, majd képernyővel lefelé fordítva, a matracunk szélére kell helyeznünk. Innentől a rendszer dolgozik: elvileg a telefon mozgásérzékelő rendszerét, gyorsulásmérőjét és mikrofonját használva az alkalmazás minden alvás közbeni rezdülésünket észleli és rögzíti, melyek alapján képes megállapítani, hogy mikor mely alvásszakaszban járunk, például mikor köszönt be az alvásunk során az álmokat hozó REM-szakasz.

A friss és üde ébredés pedig úgy lesz garantált, hogy az okos alkalmazás mérései nyomán akkor ébreszt fel bennünket, amikor már nem a mély alvás fázisában járunk. Az app más csodákra is képes, például elkészíti, és grafikonon is megmutatja az alvásstatisztikát: milyen hosszúak voltak a különböző alvási fázisok, illetve mennyire volt „jó” az alvásunk minősége. A napló funkció beállításával pedig az alvásunkat befolyásoló tényezőket (késői kávé, késői fekvés, borzalmas nap) is megadhatjuk, hogy lássuk, ezek mennyiben alakították az éjszakai pihenést.

Működik vagy sem?

A vizsgálatok szerint - bármennyire is jól hangzik, mennyi mindenre képes egy ilyen applikáció - sajnos maximum placebo hatás miatt fejthet ki pozitív hatást. Az egyik fiatal amerikai pszichiáter, egyben alvásproblémákkal foglalkozó kutatóorvos, Jordan Gaines Lewis egy hosszabb bejegyzést szentelt a neves természettudományos lap, a Nature egyik blogjában a Sleep Cycle, és a hasonló elven működő appoknak. A kutatónő akkor kezdett el gyanakodni, mikor egyik barátja elújságolta neki, hogy milyen kipihenten ébredt, ami nem csoda, hiszen az app 8 REM-szakaszt is kimutatott az alvása során.

Cikkében Lewis doktor rávilágít, hogy egy átlagos 7-8 órás alvás során 4, maximum 5 REM-szakaszt élhetünk át. Az alvás során a NREM (szemmozgás nélküli alvás) és a REM gyors szemmozgásos alvás) alvási ciklusok váltják egymást, az elalvás után pedig több, lassú hullámú, fokozatosan mélyülő, szemmozgás nélküli alvásciklus következik, amit a gyors szemmozgással járó periódus szakít meg, majd újraindul az alvásciklus. Egy-egy ilyen ciklus általában 90-120 percig tart, majd ahogy közeledünk a reggel felé, a NREM alvás hossza egyre csökken, míg a REM-é fokozatosan nő. Ezek az alvásfázisok olyan szigorú rendben követik egymást, hogy ha valakit az alvás legmélyebb, vagyis a 4. NREM szakaszában ébresztenek fel, az agy az ébredés előtti néhány pillanatban végigjárja az ébredést megelőző fázisokat, a 3-2-1-REM-et is.

Bízzuk magunkat szakemberre és ne egy appra!

És ezen a ponton bukik meg az app fantasztikus ígérete, amit korábban a Harvard kutatói, Jewett és kollégái is bebizonyítottak: bárhogy is érzékeljük, ha az alvás mély szakaszában ébredünk fel, nem lesz hatással az aznapi kognitív teljesítményünkre.

Mi a tanács ezek után? Lewis szerint egyfelől ügyeljünk a rendszeres és egészséges napi életvitelre, és aludjunk eleget, továbbá ne dőljünk be az alvásmérő- és figyelő appok uniformizálási kísérleteinek, vagyis ne törekedjünk az „ideális” alvásra, hiszen ahogy „optimális” álomba szenderülési idő sem létezik, ugyanúgy mindannyiunk alvásciklusa eltérő, teljesen egyedi.

A tanulság az, hogy egyetlen alvásmérő app sem helyettesítheti a szomnológusok, vagyis az alvásproblémákra szakosodott orvosok munkáját, ahogy az általuk végzett és kiértékelt alváslaborban készített precíz, poliszomnográfiás alvásvizsgálatot sem. Ha alvásproblémánk van, és az huzamosabb ideig fennáll, emiatt napközben állandóan fáradtnak és dekoncentráltnak érezzük magunkat, az öngyógyítás helyett mindenképpen forduljunk szakemberhez!

Forrás: HVG Brandchannel

Sleepwell - 2020 január 09.
 

 

Az alvászavar nem éjszakai betegség!

Az alvászavarok többsége szerencsére gyógyítható. Nem mindegy azonban kihez fordulunk. Íme néhány jótanács, hogy elkerüljük az átverést!

A legjobb alvássegítő alkalmazások

Íme 5 alkalmazás, amely segít az elalvásban vagy ha hullafáradtak vagyunk, de mégsem tudunk pihenni!