+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

Hofherr Albert utca 11/A
1195 Budapest

Miért alszik rosszul éjszaka?

Egészség - A leggyakoribb okok, amelyek az álmatlan éjszakák mögött állnak

Az alvási problémák sokfélék lehetnek, érinthetik az elalvást, az átalvást és az ébredést is.

Mi okozhat alvásproblémákat?

Helytelen életmód

A helytelen életmód, azaz a kevés mozgás, az egész napos, számítógép előtti ülőmunka, a stressz és a helytelen táplálkozás egyaránt okozhatnak alvásproblémákat. Aki közvetlenül lefekvés előtt fogyaszt nehéz ételeket, annak a teste éjszaka sem tud pihenni, mivel az emésztésre kell plusz erőket fordítania. A csoki, a magas szénhidráttartalmú ételek ugyancsak megnehezítik az elalvást.

Stressz

A stressz nem csak az idegrendszert pörgeti fel és ezáltal megakadályozza a pihenő üzemmódba kapcsolást, de hosszú távon rombolja az immunrendszert is. Stresszt okozhat betegség is, ami megterheli a szervezetet, de a gyors vagy mélyreható változások, mint például egy válás, költözés vagy egy gyerek születése is. Ha a munkahelyen különösen sok a stressz és rengeteg a munkánk, illetve a családban túl sok a feladat, akkor is jelentkezhetnek elalvási és átalvási nehézségek: az ember nehezen alszik el és korán felébred.

Külső körülmények

Egy utazás önmagában stressz-faktorként működhet, hiszen a készülődéssel járó idegeskedés, az elutazás előtti napokra jellemző felfokozott munkatempó felboríthatja a megszokott napi rutinunkat. Ha távoli, egzotikus helyre utazunk, a jet-lag is kiválthat alvászavarokat, mivel a belső óránk nem képes azonnal alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez – pontosabban az időeltolódáshoz-. Önmagában az alvás helyszínének megváltozása is kiválthat alvászavarokat, sőt, még az időjárás-változás is.

Káros szokások

Az alkohol, a cigaretta és a koffein is okozhat álmatlanságot. A koffein még jóval azután is munkálkodik a szervezetben, hogy megittuk, akár 8-10 órán át is hatással lehet ránk. Az alkohol fogyasztása (főleg a késő esti órákban) megterheli a májat és alvásfragmentációhoz, töredezett alváshoz vezet.
Ingadozó vércukorszint
A helytelen táplálkozás következménye lehet a vércukorszint ingadozása. Megfelelő diétával, napi többszöri, kisebb mennyiségű és jó minőségű, egészséges ételek fogyasztásával egyensúlyban tarthatjuk a vércukorszintünket és ezáltal a pihenésünk minősége is javulni fog. Előfordulhat azonban, hogy a jelenség – a vércukorszint ingadozás- hátterében cukorbetegség vagy inzulinrenzisztencia áll.

Vitaminhiány

Sokszor egyszerű vitaminhiány áll annak hátterében, hogy nem tudunk rendesen aludni. Leggyakrabban a B-, D vitaminok, a magnézium hiánya áll a hátterében.

Betegségek

Alvászavart okozhatnak az alábbi betegségek:

• neurológiai betegségek
• pajzsmirigy problémák
• krónikus betegségek (asztma, keringési zavarok, magas vagy alacsony vérnyomás)
• vese és hólyagok panaszai
• légúti betegségek (asztma, hörghurut, nátha)
• emésztési szervek betegségei (irritábilis bélszindróma, gyomorfekély, nyombélfekély, reflux)
• hormonális betegségek
• hormonális változások (klimax, menstruáció, terhesség)

Gyógyszerek mellékhatása

Alvásproblémák felléphetnek gyógyszerek mellékhatásaiként is, sőt bizonyos vitaminok szedése is okozhat elalvási nehézséget. Mielőtt elkezdenénk szedni egy új gyógyszert, nézzünk utána a betegtájékoztatóban, hatással lehet-e alvási szokásainkra, alvásminőségünkre.

Alvási apnoe

Van a horkolásnak egy olyan fajtája, mely nagyon veszélyes tud lenni, ez pedig az alvási apnoe - az alvás közbeni lélegzetelakadás-. A magyar felnőtt férfilakosságnak 37, míg a nők 21 százaléka szenved alvási apnoéban egy 2008-as tanulmány szerint, és gyerekeket is érinthet ez a betegség. Az alvási apnoét mindenképpen kezeltetni kell, mert már rövidtávon is súlyos következményei lehetnek egészségünkre nézve!

 

 

 

Jean Orsolya - 2018 február 14.
 

 

Erre figyelmezteti, ha alvászavara van!

Az alvászavar lehet az első jele, ha baj van vagy komoly életmódváltásra van szüksége!

Ezért ne az altatóhoz nyúljunk azonnal!

Amit mindenképpen mérlegelni kell, ha altatót kezdünk szedni!