+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

1192. Budapest, Drágfy köz 1.

Mi történik velünk alvás közben?

Érdekességek - Az alvás 5 fázisa

Egy alvásciklus kb. 90-120 perc, egy éjszaka így 4-5 alvásciklusból áll. Az éjszaka során a mély szakaszok rövidülnek, végül a ciklus már csak az első, második és ötödik szakaszból áll.

Első szakasz

Ez a szakasz nagyjából 5-10 perc szendergést jelent, miközben a szemmozgások lassulnak, az izmok elernyednek, és olykor izomrángás tapasztalható. Az ébrenlétre jellemző alfa-hullámok átváltanak théta-hullámokra.

Második szakasz

A 40-50 perces felületes alvás közben megszűnnek a szemmozgások, az izmok tónusa tovább csökken, a légzés és a szívverés lelassul, a testhő csökkenni kezd. Ebben a szakaszban is théta-hullámok tapasztalhatók.

Harmadik és negyedik szakasz

A harmadik szakaszt, amely mindössze 5-10 perces középmély alvást jelent, ugyanaz jellemzi, mint a 10-15 perces, nagyon mély alvást jelentő negyedik szakaszt: alacsony testhő, a külső ingerek érzékelésének gátlás alá kerülése, és a delta-hullámok megjelenése. Gyermekkorban ekkor áramlik ki a növekedési hormon a szervezetbe.

Ötödik szakasz

Míg az első négy alvási szakaszt ún. NREM (nem gyors szemmozgás) állapot jellemzi, addig az ötödik sajátja a REM (gyors szemmozgás). A 20-25 perces szakasz alatt a szívverés és a légzés felgyorsul, a vérnyomás megemelkedik, az agy pedig az éber állapotnál is aktívabbá válik (hőmérséklete pedig megnő). A végtagok izmai ernyedtek, a motoros rendszer gátlás alá kerül. A szemek gyors mozgást végeznek minden irányban. A legtöbb álom, amire ébren emlékszünk, ekkor születik. Ismét visszatérnek az alfa-hullámok.

 

Sleepwell - 2021 május 25.
 

 

Ezért életbevágó, hogy eleget aludjanak a kamaszok!

A serdülőkor nem csupán a látványos testi változások, de a személyiség alakulásának emblematikus korszaka is egyben. A tiniknek kezd kialakulni saját világlátásuk, érdeklődési körük, stílusuk. Szeretnek lázadni, és olyan dolgokat tenni, amivel bizonyítják, ők önálló, a szüleiktől független emberek és ezzel gyakran kergetik „őseiket” a kétségbeesésbe. Ilyen például az alvás kérdése is. A tinik többsége ugyanis felesleges időpocsékolásnak tartja az éjszakai pihenést, amely – úgy gondolják - értékes órákat vesz el tőlük.

Ezért sújtják inkább a nőket az alvászavarok!

A hazánkban élő nők csaknem 70%-a küzd alvásproblémával, de a teljes lakosságnak is több, mint felét érinti valamilyen alvászavar. De vajon miért a nőket sújtja jobban?