+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

Hofherr Albert utca 11/A
1195 Budapest

Így előzheti meg a téli depressziót!

Egészség - A legjobb módszerek a téli depresszió és lehangoltság elűzésére

A depresszió tünetei és megelőzése

A téli depresszió elsődleges oka a téli időszakra jellemző fényhiány és a szervezet nyári tartalékainak lemerülése. A kevés napfény a szervezetben alacsony szerotonin és magas melatonin szintet eredményez, ami kedvezőtlenül befolyásolja a kedélyállapotot. Télen lemerül a szervezet energiaszintje is, jellemző a fáradékonyság, a kedvetlenség. Tünet lehet a nyugtalanság, ingerlékenység, az érdektelenség és az aluszékonyság is. Mindezeken felül jelentkezhet étvágytalanság vagy éppen falánkság is. A téli depresszió abban különbözik a súlyos, klinikai depressziótól, hogy a téli depresszióban szenvedő minden tünet mellett is képes ellátni mindennapi feladatait.

1, Mozogjon!

A legjobb ellenszer a mozgás. Járjon csoportos edzésre, táncolni, majd az edzés végeztével szaunázzon! A mozgás örömet okoz, mert hatására endorfin szabadul fel a szervezetben, a szaunázás pedig jótékonyan hat az immunrendszerre, a vérkeringésre.

2,  Töltsön minél több időt a szabadban!

Töltsön minél több időt a szabad levegőn, a hideg idő ellenére is! Törekedjen arra, hogy minél több időt töltsön ébren a természetes fényben! A fényterápia (2500 lux feletti fény) jótékony hatása ismert, már Magyarországon is alkalmazzák ezt a módszert. Azt azonban érdemes tudni, hogy a szolárium nem helyettesíti a napfényt!

3, Pihenjen eleget!

A hétvégéket, szabad délutánokat használja aktív kikapcsolódásra! Szánjon időt önmagára, legalább napi fél órát olyan tevékenységekre, melyek örömet adnak – például zenehallgatás vagy aktív zenélés, olvasás, találkozás barátokkal, filmnézés.

4, Ápolja társas kapcsolatait!

A társas kapcsolatok ápolása, a családtagokkal, barátokkal együtt töltött idő az ember alapvető igénye, biztonságot ad és eloszlatja a rosszkedvet. Ez a téli depressziónak is remek ellenszere.

5, Járjon kontrollra és szedjen vitamint!

A fáradékonyság, kimerültség hátterében sokszor vitaminhiány áll, ezt megelőzendő, évente menjünk el vérvételre és ellenőriztessük a legfontosabb ásványi anyagok, nyomelemek szintjét! Ebből egyértelműen kiderül, ha valamiből hiány van a szervezetünkben. Ezen kívül figyeljük testünk jelzéseit is: ha állandóan fáradtnak érezzük magunkat, hullik a hajunk, indokolatlanul sokat fogytunk vagy éppen híztunk, folyamatosan betegeskedünk, akkor nem árt góckutatást sem végezni és orvosunk tanácsát kikérni, hogy milyen további vizsgálatokat érdemes elvégeztetni. A hiányzó vitaminokat legegyszerűbben egészséges, zöldségben és gyümölcsben gazdag, változatos táplálkozással biztosíthatjuk, de vannak olyan esetek, amikor ez kevés és muszáj kiegészítő vitamint szedni. A legjobb ilyenkor szakember véleményét kikérni, mert nem mindegy, mit, mivel és hogyan szedünk.

Jean Orsolya - 2017 november 08.
 

 

Így befolyásolják a felnőttkori egészséget a serdülőkori alvási szokások!

A serdülőkori alvás minősége és mennyisége meghatározhatja a felnőttkori egészségi állapotunkat és a betegségeinket.

3 meglepő tény alvási szokásainkról

Miért érezzük úgy, hogy semmit sem aludtunk, ha éjszaka többször felébredtünk? Miért nem tudunk idegen helyen jól aludni? Miért alszunk többet télen? Íme a válaszok!