+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

Hofherr Albert utca 11/A
1195 Budapest

Ezért ne az altatóhoz nyúljunk azonnal!

Egészség - Amit mindenképpen mérlegelni kell, ha altatót kezdünk szedni!

Az alvászavarok hátterében számos probléma állhat, lehet az valamilyen betegség, pszichés probléma, stressz, magánéleti válság, vagy akár a megváltozott munkarend és szokások.

Éppen ezért az alvászavar kezelése nem elsősorban abban áll, hogy altatót íratunk fel, hiszen attól az alapproblémára nem derült fény és nem oldódik meg. Ráadásul a legtöbbször teljesen szükségtelen is.

Érdemes először megvizsgálni, mi állhat a probléma hátterében.

Először mindenképpen a testi okokat érdemes kizárni egy alapos kivizsgálással, amely kiterjed az egész testre, így a szív- keringési rendszerre, pajzsmirigyre, endokrin rendszerre, emésztőrendszerre, tüdőre, légzőszervekre. Fizikális és laborvizsgálatokkal kizárhatók a gyulladásos folyamatok, szervi elváltozások.

A testi okok vizsgálata mellett érdemes a lelki faktorokat is górcső alá venni: történt-e az elmúlt időszakban valamilyen változás - például válás, haláleset, munkahely-váltás, pénzügyi nehézségek- a magánéletünkben.

Sokszor egészségtelen szokások, helytelen táplálkozás, mozgásszegény életmód okozzák az alvászavart és azokat nagyon egyszerű ezeknek a rossz szokásoknak a megváltoztatásával, kiiktatásával orvosolni. Ilyen lehet bizonyos ételek, italok elhagyása, az egészségesebb alváshigiéniai szokások kialakítása, relaxációs technikák elsajátítása.

Miért nem érdemes azonnal altatóhoz nyúlni?

Természetesen vannak olyan helyzetek, amikor az altató megfelelő segítséget nyújthat, ezt azonban alaposan mérlegelni kell. Bizonyos altatók elaludni segítenek, mások azt biztosítják, hogy hosszabb ideig tudjunk éjszakánként aludni, de vannak kombinált szerek is, és olyanok is, melyek nyugtató hatásukkal segítik a pihenésünket. 

Érdemes azonban szem előtt tartani, hogy az altatók csak átmeneti segítséget jelenthetnek. Annyiban hasonlítanak a fájdalomcsillapítókra, hogy rövid idő alatt sikeresen kezelhetnek egy tünetet, de az alapproblémát nem szüntetik meg.

Az altatóknak, akárcsak más gyógyszereknek, lehetnek mellékhatásai, többek között a nappali nyomottság, a fejfájások, a gyomorpanaszok, a szájszárazság és a szédülés.

Egy-egy szem altató időnként indokolt lehet, sokan vannak azonban, akik "rutinszerűen" szedik ezeket. Ennek azonban komoly mellékhatásai és következményei lehetnek.Egyrészt, könnyen kialakulhat a dependencia, vagyis egy idő után csak az altatóval tud valaki elaludni.

Ezzel egyidőben a gyógyszerrel szembeni tolerancia is kialakulhat, vagyis fokozatosan egyre nagyobb adagra van szükség ahhoz, hogy ugyanazt a hatást elérjük (a nagyobb adaggal pedig több kellemetlen mellékhatás is járhat).

Érdemes azt is figyelembe venni, hogy az is súlyos problémákat okozhat, amikor abbahagyjuk a régóta szedett altatók alkalmazását. Az "azonnali" hatások között megtalálhatjuk a hányingert, az izzadást, az ingerlékenységet és a kézremegést is. Emellett pedig úgynevezett rebound inszomnia is jelentkezhet, vagyis az álmatlanság még súlyosabban térhet vissza, mint korábban, és előfordulhat, hogy egész éjszaka nem tudunk elaludni.

Sokan próbálják ezt a kellemetlen hatást azzal ellensúlyozni, hogy egy újabb altató gyógyszert kezdenek el szedni, ez azonban nem megoldás, hiszen hamarosan az új gyógyszerhez is ugyanúgy hozzászokhat a szervezetünk, és ha leállunk vele, ugyanolyan kellemetlen hatásokat tapasztalhatunk, mint korábban.

Alváspanaszainkkal nem érdemes várni, forduljunk mielőbb szakemberhez, aki egyrészt feltárja problémáink valódi okait, másrészt a megfelelő, személyre szabott terápiával teljes gyógyulást tud elérni, minden káros mellékhatás kockáztatása nélkül.

Forrás:  EgészségKalauz

Jean Orsolya - 2019 január 31.
 

 

Egy rémisztő élmény: az alvásparalízis

Történt már olyan Önnel is, hogy arra riadt éjszaka, nem tud megmozdulni? Ez a jelenség az alvásparalízis, melynek okait máig kutatják. Mit kell tudni erről az ijesztő problémáról?

Aludjunk jól a jó párkapcsolatért!

Ezért is fontos a kiegyensúlyozott, megfelelő mennyiségű és minőségű alvás! Az alváshiány mentális és szociális következményei és hatása a párkapcsolatunkra.