+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

Hofherr Albert utca 11/A
1195 Budapest

Ezért fontos a korai fekvés gyermekkorban!

Egészség - A napirend és a korai fekvés hatása gyermekünk egészségére és iskolai teljesítményére

Bár az alváskutatók szerint a nyári szünetben is érdemes tartani a megszokott napirendet és nem szabad rászoktatni a gyermekeinket az éjszakázásra, azért ennek a kivitelezése a valóságban nem is olyan egyszerű. Mert ki figyeli árgus szemekkel az órát nyaralás alatt, az esti, csillagfényes vacsorák és nagy séták, társasjáték-partyk idején? Mindenki örül, hogy együtt a család, és egy kicsit több idő jut egymásra, a közös élményekre.

Egy azonban biztos: az iskola- és óvodakezdés közeledtével érdemes csemetéinket visszaszoktatni a korai lefekvéshez. Ennek két hatásos módszere van: a rendszeres lefekvési idő betartása, és főként a nagyobbak esetében, a „kütyük” elkobzása éjszakára.

Miért is olyan fontos, hogy időben ágyba dugjuk gyermekünket?

A Floridai Alvástudományi intézet kutatásai arra hívják fel a figyelmet, hogy a nem elegendő, és nem pihentető alvás rontja a gyerekek iskolai teljesítményét, és viselkedési problémákhoz vezethet. A késő éjszakába nyúló netezés – például a csetelés, a komputeres játékok, a közösségi oldalak szünet nélküli bújása neurokognitív zavarokat,  például a verbális memória romlását okozhatja.
Egy alvástudománnyal foglalkozó szakemberek által végzett kutatás, amely 800 gyermek bevonásával zajlott, megállapította, hogy azok a gyerekek, akiknek a szülei következetesen ragaszkodtak a napirendhez és ennek részeként a korai lefekvéshez, jobb eredményekkel oldottak meg nyelvi, olvasási, és matematikai feladatokat. A vizsgálat konklúziója egyértelmű: nem csak a kicsik, de a nagyobbak számára is elengedhetetlen a rendszeres lefekvési idő az egészséges fejlődéshez és a szervezet regenerálódási képességének fenntartásához. A tanulmány arra is rámutatott, hogy hétvégén sem szabad hagyni a gyerekeket „éjszakázni”, majd másnap délig aludni, mert ez felboríthatja a mindennapi életritmusukat.

Vezessünk alvásnaplót!

Életkortól függően változik az, hogy mennyi alvásra van szüksége a gyereknek. Egy négyéves gyermeknek átlagosan 11 órára, egy kilencévesnek 10 órára, míg egy tizennégy évesnek 9 óra alvásra van szüksége. Persze ettől lehetnek egyéni eltérések, a szakemberek azt javasolják, hogy a szülők kísérjék figyelemmel, hogy gyermeküknek mennyi alvásra van ahhoz szüksége, hogy reggel kipihenten ébredjen és napközben energikus legyen. Célszerű alvási naplót vezetni arról, hogy a gyermek mennyit aludt éjszaka, és hogyan viselkedett napközben. Ha azt vesszük észre, hogy csemeténk nem elég éber, vagy rosszul teljesít az iskolában, alvási idejét növelni, vagy éppen csökkenteni kell.

Az alvásra is rá kell készülni!

Az alvásra rá kell hangolódni, nem megy egyik pillanatról a másikra az aktív üzemmódból a pihenésre átkapcsolás, az agyat fel kell készíteni az alvásra. Figyeljünk oda arra, hogy közvetlenül lefekvés előtt már ne ugráljanak, ne izgassák fel magukat a gyerekek. Adjunk nekik egy pohár tejet vagy egy banánt – ami alvássegítő szerotonint tartalmaz -, készítsünk nekik kellemes, lazító fürdőt, és olvassunk nekik mesét vagy egyszerűen csak bújjunk össze. Így agyuk jelzést kap, hogy itt az ideje az alvásnak. Az ideális alváshoz sötét szobára és csendre van szükség, a hőmérséklet pedig 18-22 °C között legyen, semmiképpen sem melegebb! A testmozgást, a cukros ételeket már kerüljük ilyenkor. Az elektronikus-szórakoztató eszközöket pedig vigyük ki a gyermek szobájából.

Forrás: Medipress

A cikket dr. Benedek Pálma lektorálta.

 

Jean Orsolya - 2018 augusztus 20.
 

 

Ez történik velünk alvás közben!

Tudta, hogy számos komoly betegség kockázata csökkenthető megfelelő mennyiségű és minőségű alvással? Mégis hogyan? Ismerkedjünk meg szervezetünk éjszakai üzemmódjával!

A jó alvás legfontosabb ismérvei

Eleget alszik? Jól alszik? Eláruljuk, mire figyeljen!