+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

Hofherr Albert utca 11/A
1195 Budapest

A sikeres esti altatás 5 titka!

Egészség - Hosszadalmas és kész szenvedés az esti altatás? Ezek a módszerek segíthetnek!

1. Így szabja gyermekére az olvasott módszereket!

Bár számtalan könyv és cikk témája az esti altatás, azokból valójában csak általános módszereket ismerhet meg. Vannak ugyan alapszabályok, amelyek betartása rengeteget segíthet abban, hogy zökkenőmentes legyen az altatás, mégis a gyermekünk ismerete az, ami igazán számít. Mi, szülők, tudjuk pontosan, hogy milyen típusú a csemeténk, milyenek az alvási szokásai, mennyire nyugodt vagy éppen izgága. Nem lehet egy sémát minden gyerekre ráhúzni. Ráadásul a kicsik alvási szokásai akár egyik napról a másikra megváltozhatnak: az idegrendszeri érés, a fejlődési ugrások, a fogzás, a közösségbe szoktatás és a napközben vele történt események mind-mind befolyásolják, milyenek lesznek az éjszakák.

2. Legyen esti rutin!

Az esti rutin lényege, hogy legyen idő a napközbeni élmények feldolgozására, lecsengésére, és szépen lassan átvezessen az aktív, nappali üzemmódból az esti, lenyugodott, lecsendesült állapotba. Éppen ezért nagyon fontos, hogy elegendő időt hagyjunk gyermekünknek a lefekvés előtt, ne sürgessük. Indulhat a szeánsz a vacsorával – ami ne legyen túl későn, mert a tele has megnehezíti az elalvást -, amit követhet a fürdés egy kis beszélgetéssel, játékkal, pancsolással. Amikor ágyba kerül a gyermek, meséljünk neki, nézegessünk képeskönyvet, s ha azt igényli, vegyük ölbe, ringassuk kicsit! Nálunk bevált módszer, hogy mese után megmasszírozom a kislányom hátát, lábát, kezét – mikor mit szeretne-. Ez kellemesen ellazítja és még akkor is segít, ha feszült valami miatt.

3. Biztosítsunk az alváshoz megfelelő körülményeket!

Amíg gyermekünk pancsol, készítsük elő a szobáját: vegyük lejjebb a világítást, kapcsoljunk ki minden elektromos készüléket, szellőztessünk egy nagyot, majd párologtassunk nyugtató hatású, nem túl erős illatú illóolajat!  Ágyazzunk meg, hogy csemeténk fürdés után rögtön be tudjon bújni a puha, meleg takaróba! Gondoskodjunk róla, hogy a pizsamája, alvóruhája kényelmes legyen – sehol ne szorítsa, dörzsölje-, s ha még pelenkás, akkor olyan pelenkát válasszunk, ami nem ázik át éjszaka, nehogy emiatt ébredjen fel.

4. Figyeljük, mikor álmosodik el!

Gyermekünk alvási ritmusának megismerése és az éjszakai alvás előkészítése nagyon fontos. Minden kisgyereknél máskor jön el az a pillanat, amikor elálmosodik.  Ez általában minden nap nagyjából ugyanakkor jön el. Ha már tudjuk, hogy ez mikor van, igazítsuk ahhoz az esti készülődést, ne késlekedjünk, dugjuk ágyba, mert ha elszalasztjuk ezt az időpontot, várhatunk a következő elálmosodási ciklusig. És az is tény, hogy ha túl későn tesszük le aludni, sokkal nehezebben fog elaludni és az alvása is nyugtalanabb lesz. Persze sokszor nehéz a gyerekeket ágyba parancsolni, de a következetesség kulcsfontosságú.

5. Az alvókák segítenek

Hosszú távon az a cél, hogy a gyerekek megtanuljanak egyedül elaludni. Vekerdy Tamás azt javasolja, hogy kezdetektől arra szoktassuk a kicsiket, hogy a ringatást, mesélést követően ébren tegyük őket az ágyukba, és hagyjuk, hogy egyedül aludjanak el, a saját altató technikájukat alkalmazva: van, aki az ujját szopva szenderül álomba, és van olyan kisgyerek, akinek az alvókája, babája segít ebben. Ha a gyerek megszokja, hogy önállóan alszik el, ez az önbizalmát és a nyugalmát is növeli, tudja, hogy ő el tud aludni. Ez általában is igaz: minél több mindent csinál egy gyerek önállóan, annál nyugodtabb, annál magabiztosabb.

Ha tetszett a cikk, látogasson el a gyerekmosoly.hu oldalra, ahol még több cikket olvashat a gyermekek alvási szokásaival, alvásproblémáival, immunrendszer erősítésével, egészségmegőrzésével, a tipikus gyermekbetegségekkel és azok hatékony kezelésével kapcsolatban!

 

Jean Orsolya - 2018 április 01.
 

 

Így befolyásolják a felnőttkori egészséget a serdülőkori alvási szokások!

A serdülőkori alvás minősége és mennyisége meghatározhatja a felnőttkori egészségi állapotunkat és a betegségeinket.

3 meglepő tény alvási szokásainkról

Miért érezzük úgy, hogy semmit sem aludtunk, ha éjszaka többször felébredtünk? Miért nem tudunk idegen helyen jól aludni? Miért alszunk többet télen? Íme a válaszok!