+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

Hofherr Albert utca 11/A
1195 Budapest

A dohányzás rontja az alvásminőséget!

Egészség - 4 bevált módszer, ami segít, hogy leszokjon a dohányzásról és újra jól aludjon!

 

 

Egy 2014-ben végzett kutatás szerint a nikotin összezavarja a szervezet belső óráját, ami negatív hatással van az idegrendszer működésére, ezáltal rontja az alvás minőségét. A dohányosok csaknem fele szenved alvászavarban, a dohányzás nem csak az elalvásra, az átalvásra is hatással van. Egy 2011-es tanulmány szerint többet és hangosabban horkol, aki dohányzik, nem is beszélve arról, hogy két és félszer akkora eséllyel szenvedhet alvási apnoéban, mint egy nem-dohányos. Az átalvási zavarok egyik fő oka, hogy a nikotin-elvonási tünetek éjszaka is jelentkezhetnek, nyugtalanságot, felületes alvást vagy akár teljes megébredést okozva. Ráadásul egy rendszeres dohányos több időt tölt el az ún. felületes alvás fázisában, tehát esetükben kevesebb az igazán regeneráló, pihentető mélyalvási fázis.

A megoldás egyértelműen a teljes leszokás lenne, de ha valaki képtelen lemondani erről a káros szokásról, már azzal sokat tesz szervezete megfelelő pihenéséért, ha alvás előtt 2 órával már nem gyújt rá. Egy 2013-as, a Floridai Egyetem által végzett kutatás szerint ugyanis főként azoknak a dohányosoknak adódnak nehézségeik az alvással, akik elalvás előtt kevesebb, mint 2 órával gyújtottak rá az utolsó cigarettára.

A dohányzásról leszokni nem egyszerű, nagy kitartás és akaraterő kell hozzá. A statisztikák szerint a dohányosok mindössze 3 százalékának sikerül végleg letennie a cigarettát. Legyen Ön is azok között, akiknek ez sikerül!

Határozza el magát!

Először is nagyon fontos, hogy tudatosítsa magában, miért akar leszokni és a gyengébb pillanataiban ezt a fő érvet vegye elő! Kérje nyugodtan hozzátartozói, közvetlen környezete segítségét, hogy legyenek tekintettel Önre: ne gyújtsanak rá az Ön jelenlétében, ne kínálják cigarettával. Összpontosítson a nem-dohányzás számos előnyére: saját és mások egészsége, kiadások csökkentése, felszabaduló idő, melyet mással tölthet el. Olyan időpontot tűzzön ki, amikor nagyobb változás, feszültség nem érinti Önt!

Keressen új, egészséges „pótcselekvést”!

Sokan azért nem szoknak le a dohányzásról, mert attól félnek, hogy egyéb pótcselekvést keresnének, például többet nassolnának, ezért meghíznának. Tény, hogy a nikotinmegvonás megváltoztatja az anyagcserét, de ezt nagyszerűen lehet ellensúlyozni mozgással. Ha a dohányzás helyett keres új „pótcselekvést”, válasszon egészséges alternatívát, például a futást, bicajozást, súlyzós edzést vagy kezdjen táncolni, ezzel ugyanis két legyet üthet egy csapásra: lesz egy új hobbija és az alakja is karcsú marad.

Vegyen igénybe segítséget!

A nikotinpótló kezelés, mint pl. a nikotintartalmú tapaszok, rágógumik jó szolgálatot tehetnek az erős dohányosoknál, vagy azoknál, akik úgy érzik, hogy biztosan külső segítségre szorulnak. Van néhány vényköteles gyógyszer is, melyeknek hatóanyagai csökkentik a késztetést, és az elvonási tüneteket. Már Magyarország minden régiójában működik dohányzásról való leszokást segítő centrum, ahol tüdőgyógyász szakorvos és pszichológus is részt vesz a terápiában.

Stresszlevezető technikák elsajátítása

Sok dohányos stresszhelyzetben nyúl a cigarettához, náluk a dohányzás a stresszlevezetés eszköze. Ha valóban le akar szokni, át kell állítani az agyát, hogy konfliktushelyzetben ne akarjon azonnal rágyújtani, hanem más feszültségoldó technikát alkalmazzon! Vezesse be, hogy feszült helyzetben megiszik egy pohár vizet vagy sajátítson el stresszoldásra alkalmas légzéstechnikákat, menjen ki a levegőre!

Jean Orsolya - 2017 november 29.
 

 

Az alváshiány 5 csalhatatlan jele

Ha ezeket a jeleket észleli, biztosan nem alszik eleget!

Egyre több gyereket és egyre kisebb korban érintenek az alvászavarok!

Már akár 2 éves korban kialakulhatnak alvásproblémák és azzal összefüggő krónikus betegségek.