+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

Hofherr Albert utca 11/A
1195 Budapest

Tesztelje tudását! Érdekességek az alvásról, melyeket nem biztos, hogy tudott!

Érdekességek - Tudja, hogy melyik állat bír ki akár egy hónapot is huzamosabb alvás nélkül? És azt, hogy az állatoknál is előfordulnak alvászavarok?  Válaszoljon a 6 kérdésre és ellenőrizze a válaszait!

Fel tudja sorolni, hogy mi a pihentető alvás 5 feltétele, amiben minden alváskutató egyetért?

Az összes alváskutató egyetért abban, hogy a pihentető alvás feltételei a következők: lefekvés mindennap azonos időben, sötét, hűvös szoba, kényelmes ágy, a nehéz ételek és a koffeintartalmú italok fogyasztásának mellőzése lefekvés előtt.

Meg tudja mondani, melyik az az állat, amely akár egy hónapot  is kibír alvás nélkül?

Az újszülött delfinek akár egy hónapot is kibírnak alvás nélkül. Az embernek már egynapi nem alvás is súlyos koncentrációs problémákat okoz.

Ön szerint helyettesítheti a napi többszöri alvás az éjszakai hét-nyolc órát?

A napi többszöri, rövid alvások alternatívát jelenthetnek, ha valamiért nem tudunk egyhuzamban hét-nyolc órát aludni. A csecsemőknél és időseknél megfigyelt polifázisos alvás, bár hosszú távon nem helyettesítheti a zavartalan alvást, bizonyos esetekben megoldást nyújthat.

Ön szerint okozhat az alvásmegvonás súlyos betegséget?

Bizonyított tény, hogy azok az emberek, akik naponta nem tudnak legalább 5 órát mélyen és pihentetően aludni, előbb-utóbb testi-lelki panaszokkal és egészségügyi problémákkal kell megküzdeniük. Az alvásmegvonást kínzásként is alkalmazták például a hírhedt velencei ólomkamrákban. A folyamatos alváshiány akár halált is okozhat szélsőséges esetekben. Számos olyan jellegű kutatás született, melynek során szigorúan ellenőrzött keretek között nyolc-tíz napon át tartottak ébren kísérleti alanyokat. A vizsgálatban részt vevő személyek mindegyike fokozatosan és jelentős koncentrációs- és motivációskészség-csökkenést mutatott. A kognitív feladatokra fordított idő egyenesen arányos volt az alváshiány mennyiségével: tehát minél régebb óta tartott az alvásmegvonás, annál több időt vett igénybe számukra a gondolkodás. Körülbelül négy alvásmegvonásos nap után a vizsgálati alanyok hallucinációkról számoltak be. Nem ajánlott tehát kísérletezni az alvásmegvonás időtartamának növelésével, még akkor sem, ha egy-két kimaradt éjszaka még nem okoz visszafordíthatatlan szervi károsodást. Bár az alvási folyamatok rendkívül összetettek, annyi bizonyos, hogy szervezetünk alvás közben regenerálja magát, és ilyenkor zajlik az emlékképek rögzítése is. Az Egészségügyi Világszervezet adatai szerint a krónikus alvási rendellenességek növelik a rákos megbetegedések esélyét.

Tudja, hogy mi az „Első alvás” jelenség?

Balin vagy Új-Guineában az emberek szükségleteiknek megfelelően vannak ébren vagy alszanak, vagyis többet szunyókálnak napközben, és többet vannak fent éjszaka. Az iparosítás előtti társadalmakban Nyugat-Európában is létezett úgynevezett „első alvás”, sötétedés után aludtak 4 órát, majd egy-két óra hosszat ébren voltak, ezt az időt írással, imádkozással, dohányzással, társasági élettel töltötték, majd megint aludtak.

Ön szerint az állatoknak is lehetnek alvásproblémáik?

Az álmatlanság megtalálható az állatvilágban is, csak épp az állatok nem panaszkodnak. A Washingtoni Egyetemen kitenyésztettek rövid ideig alvó muslicákat. Kiderült, hogy ezek elveszítették egyensúlyérzéküket és memóriájukat, s képtelenek voltak tanulni.

 

Jean Orsolya - 2018 május 07.
 

 

Jó alvás nélkül nincs egészség!

Az alvás az egészség egyik alappillére. A kevés alvás nemcsak fáradtságot okoz, hanem számos életfontosságú testfunkciót is negatívan befolyásol.

Egyre több gyereket és egyre kisebb korban érintenek az alvászavarok!

Már akár 2 éves korban kialakulhatnak alvásproblémák és azzal összefüggő krónikus betegségek.