+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

1192. Budapest, Drágfy köz 1.

Kínzó fáradtság – Az óraátállítás az oka?

Egészség - Múlt hétvégén ismét téli időszámításra tértünk át. Bár csak egy óráról van szó, ez a kicsinek tűnő módosítás is megzavarhatja a cirkadián ritmusunkat, ugyanakkor nagyon fontos tisztázni, hogy valóban csak erről van-e szó, vagy valami más áll állandó fáradtságunk háttérben.

Krónikus kimerültség vagy egyszerű fáradtság?

A rendszeresen jelentkező – vagy akár el sem múló- kimerültség nem azonos azzal a fáradtság-érzéssel, amit mindenki megtapasztal egyszer-egyszer, ha sokáig marad fent. A krónikus fáradtság egy igen súlyos állapot, amely nem csak az egészséget veszélyezteti, de akár súlyos balesetek kiváltó oka is lehet. Egy amerikai felmérés szerint évi 72.000 karambolt és 44.000 balesetet okoz, ha olyan sofőr ül a volán mögé, aki krónikus fáradtságtól szenved.

A The American Academy of Sleep Medicine and the Sleep Research Society szerint a 18-60 éves felnőtteknek 7-9 óra alvás szükséges az egészség fenntartásához, a lakosság egyharmada azonban nem alszik ennyit. Ez pedig – kutatások által bizonyítottan – növeli a magas vérnyomás, az elhízás, a depresszió, a szívbetegségek és a stroke rizikóját.

Aludjunk jól!

A jó alváshoz jó rutinokat érdemes bevezetni, melyek már önmagukban is felkészítik a szervezetünket a könnyű elalvásra és a kielégítő éjszakai pihenésre. Ha este 11-re tervezzük a lefekvést, érdemes előtte pár órával kikapcsolni a telefonunkat és a televíziót, és elővenni egy jó könyvet, vagy olyan relaxáló tevékenységet végezni – például zenét hallgatni-, amely segít az ellazulásban.

Érdemes arra szoktatni magunkat, hogy az olvasást, zenehallgatást ne abban a helyiségben tegyük, ahol alszunk, a hálószoba legyen csak az alvásé! Az ágyba pedig csak akkor feküdjünk le, amikor már úgy érezzük, olyan fáradtak vagyunk, hogy el is tudunk aludni.

Nagyon fontos az is, hogy az aznapi utolsó kávét, koffein-tartalmú teát ne késő délután vagy este fogyasszuk el, mert azok stimuláló hatása megnehezíti az elalvást és gátolja a minőségi pihenést.

 Az ideális alvási körülményekben jelentős egyéni különbségek lehetnek, azonban néhány általános szabály megfogalmazható. Ha lehet, éjszakára sötétítsük el teljesen a hálószobát, valójában még a világító számlapok, monitorok is megzavarhatják a nyugodt alvást. Ugyanez igaz a zajokra is, minél teljesebb a csend, annál nagyobb az esély a pihentető álomra.

Kevesen gondolnak rá, pedig a helytelen táplálkozás is negatívan befolyásolhatja az alvásunkat. A kiegyensúlyozott, zöldségekre, gyümölcsökre, teljes kiőrlésű gabonákra, fehérjékre és tejtermékekre épülő étrend önmagában hatékony lehet a fáradtság ellen. Figyeljünk oda, hogy az életmódunknak megfelelő mennyiségű kalóriát vigyünk be a szervezetünkbe és ez a kalória jó minőségű, értékes tápanyagokból tevődjön össze. A legegyszerűbb annak az alapelvnek a betartása, hogy főétkezéseknél a tányérunk felét zöldségek és/vagy gyümölcsök foglalják el, a gabonákból válasszuk a teljes kiőrlésűt, a telített zsírsavak helyett pedig a telítetlen zsírsavakat és az alacsony zsírtartalmú termékeket. Sokat segít egészségünk megőrzésében, ha van napirendünk és ez az étkezéseinkre is kiterjed. Emellett pedig a szervezetünk hidratáltságára is figyeljünk oda, hiszen ha nem iszunk elég folyadékot – elsősorban vizet-, akkor dehidratáltak leszünk, amely fáradtságot is okoz.

Nagyon sokan élnek tartósan stresszben, és ha ezt nem kezelik, ennek szinte egyenes következménye a kiégés, kimerültség és később a betegségek. Az első jelek lehetnek olyan általános tünetek is, mint a fejfájás, a migrén, az izomgörcsök, a rossz hangulat. Ezeket tapasztalva már mindenképpen érdemes segítséget kérni a mindennapi stressz helyes kezelésében.

Amikor betegség okozza a folyamatos fáradtság-érzést

Ha valaki heteken, hónapokon keresztül nem tud megfelelően aludni – nehezen alszik el, sokszor felébred, már szorong attól, hogy nem fog tudni elaludni, sokat forgolódik, esetleg tud róla, hogy horkol vagy hálótársa alvás közben légzéskimaradást figyelt meg (alvási apnoe) mindenképpen fontos felkeresnie szomnológus szakorvost.

Ha megtettünk minden olyan életmódbeli változtatást, amellyel leküzdhetnénk a fáradtságot, de még mindig nem sikerült tőle megszabadulni, amint lehetőségünk nyílik rá, érdemes kivizsgáltatni magunkat, nem áll-e valamilyen rendellenesség a háttérben. Számtalan állapot okozhat kimerültséget, így például a cukorbetegség, vérszegénység, étel intoleranciák, pajzsmirigybetegségek, vitamin- és ásványi-anyag hiány. Ezeken túl akár szívbetegségek is járhatnak ilyen tünettel, éppen ezért a nem múló fáradtság-érzést nem érdemes félvállról venni.

A tartós fáradtság olyan általános tünet, amelyre könnyű legyinteni, holott különösen a nők közt gyakori, hogy szokatlanul erős fáradtságot éreznek a szívinfarktus előszobájában, de a tartós kimerültség mögött is állhat kardiológiai ok, például szívelégtelenség. Ha már a kisebb aktivitások is kimerítenek, például nehezen, lihegve megyünk föl a lépcsőn, mindenképpen ki kell vizsgáltatni magunkat. A korrekt diagnózisra épülő kezelés akár életet is menthet.

Forrás: EgészségKalauz

  

 

Sleepwell - 2020 október 26.
 

 

Csak 16 perc, de az egészségünk múlhat rajta!

Azzal eddig is tisztában voltunk, hogy az alvás mennyisége és minősége egyaránt fontos tényezője egészségünk megőrzésének. Egy új kutatás azonban arra is felhívta a figyelmet, hogy már 16 perccel kevesebb alvás is veszélyt jelenthet az immunrendszerünkre, testi-szellemi fittségünkre.

Súlyosbodó (vagy épp javuló) alvásproblémák nyáron

Nagy melegben általában romlik az alvás minősége, de nyáron a csökkenő terhelés, kevesebb stressz miatt javulhatnak is bizonyos alvászavarok.