+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

Hofherr Albert utca 11/A
1195 Budapest

Női alvásproblémák

Egészség - Így kezelje a hormonális változások okozta alvásproblémákat!

Alvásra mindenkinek szüksége van!

Ahhoz, hogy valaki egy naphoz kipihenten, koncentrációképessége csúcsán kezdhessen hozzá, megfelelő pihenésre van szüksége, akár férfiről, akár nőről van szó. A minőségi, jó alvás minden ember alapszükséglete, amely nélkül mindenki fáradt, figyelmetlen, nyűgös lesz és romlik a teljesítménye. Kutatások szerint azonban a hölgyeknek jóval gyakoribbak az elalvási és alvásfenntartási nehézségeik, mint a férfiaknak.
A nők és férfiak alvási szokásait vizsgáló kutatások során arra is fény derült, hogy a nők életében vannak olyan időszakok, amikor szinte mindenkinél felmerül valamiféle probléma az elalvást és az átalvást illetve az alvás minőségét illetően. Ezek hátterében általában hormonális változások, ingadozások állnak.

A menstruációs ciklus okozta alvásproblémák

A menstruációs ciklust alapvetően két hormon szabályozza: az ösztrogén és a progeszteron. Míg az ösztrogén ébren tart, a progreszteron nyugtat és altat. Ovuláció – azaz peteérés – idején megnő a progreszteron szint a vérben, menstruáció alatt viszont csökken, ezzel magyarázható, hogy a hölgyek többsége olyankor csak forgolódik. Kutatások szerint a nők csaknem 70%-a panaszkodik alvászavarokról  a menstruáció előtt és az első néhány napon. A helyzetet súlyosbítja, ha erős premenstruációs tünetekkel - fej- és hasfájással, görcsökkel, emlőérzékenységgel, hányingerrel, indokolatlan szorongással, feszültséggel – küzd. A hasgörcsöket enyhítheti a melegvizes palack, a meleg hasi-deréki borogatás illetve a B6 vitamin szedése és megfelelő mennyiségű folyadék fogyasztása.

Menopauza

Menopauza idején ugyancsak a hormonális változások okoznak kellemetlen testi-lelki tüneteket, melyek bármikor, akár éjszaka is ránk törhetnek. A hőhullámok, a légzés zavarai, az ízületi gyulladás egyaránt éjszakai ébredéseket okozhat, mely szabotálja a mély alvást. A változókorban gyakran fellépő depresszió, stressz és a félelmek ugyancsak ébren tarthatnak. Ebben az időszakban különösen oda kell figyelni a testünkre, a testünk jelzéseire, a megfelelő táplálkozásra és mozgásra, különben könnyen ránk találhatnak a változó kor alvászavarai. A jóga, a rendszeres mozgás, az egészséges étkezés, a magnézium és B vitaminok szedése, a napirend betartása rengeteget segítenek a tüneteken.

Mit tehetünk, hogy megelőzzük az alvásproblémákat?

1, Évente csináltassunk vérképet!

Ennek egyrészt azért van jelentősége, hogy kizárhassuk a gyulladásos, kóros folyamatokat, másrészt, ha kiderül, hogy valamilyen hiány van a szervezetünkben, azt pótolni tudjuk. A magnézium-, a B-vitamin és a vashiány köztudottan hatással van az alvás minőségére, így azok szedésével megszűnhetnek az alvási nehézségek.

2, Étkezzünk tudatosan!

Számos olyan étel van, amely fitoösztrogén tartalma révén ellensúlyozni tudja a hormoningadozás miatti kellemetlen tüneteket. Ilyenek például a szója, a lenmag és a komló.

3, Mozogjunk rendszeresen!

A rendszeres testmozgás karbantartja a csontozatot, az izmokat, javítja a vérkeringést, a szövetek oxigénellátottságát és segít levezetni a feszültséget is. Ha hetente háromszor mozgunk legalább egy-másfél órát, nem csak az egészségünkért és az alakunkért tettünk sokat, de a nyugodt alvásért is.

 

Jean Orsolya - 2017 december 08.
 

 

18 ok, amiért a kicsik felébrednek éjszaka

Ezek az okok állhatnak a háttérben, ha gyermekünk gyakran felébred éjszaka és nem tud visszaaludni

Ezért fontos, hogy gyermeke mindig időben feküdjön le!

Ha gyakran rosszul alszik gyermeke, éjszaka többször felébred, este nehezen alszik el, lehet, hogy az alvási szokásaival vagy éppen azok hiányával van a gond. Végigvettük, mi minden állhat az alvással kapcsolatos problémák hátterében!