+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

1192. Budapest, Drágfy köz 1.

A válás súlyosbítja az alvászavarokat!

Érdekességek - Ilyen hatással vannak a válás és a pszichés problémák az alvásunkra

Az 1980-as években ezer házasságkötésből átlagosan 346 végződött válással. 2010-re ezer házasságkötésre már 562 válás jutott. David Sbarra, az Arizonai Egyetem pszichológus docense és tanítványai megvizsgálták az éppen válófélben lévő vagy elvált emberek lélektani helyzetét és azt, hogy ez milyen kóros állapothoz vezethet.

A kutatók 138, már külön élő vagy mintegy 16 hétnél nem régebben elvált ember alvászavarainak tanulmányozásával kezdték vizsgálatukat. Mint kiemelték, a válás kezdetétől általános panasz az alvászavar, mely hozzátartozik a lélektani alkalmazkodáshoz és egyénileg különböző mértékben okoz szenvedést. „Az alvászavarok, ha hosszabb ideig tartanak, már nem egyszerűen csak a pihenést teszik lehetetlenné, hanem arra utalnak, hogy a válófélben lévők deprimálttá válhatnak, küzdenek az életük rendbe tételéért, és ezért egészségügyileg is sérülékenyek” – nyilatkozta Dr. Sbarra.

Azt figyelték meg, hogy ha a válás után még 10 hétig tart a rossz alvás, azt vérnyomás-emelkedés követi. A kutatók a megfigyelési idő 7,5 hónapja alatt háromszor találkoztak az alvászavar miatt észlelt résztvevőkkel, és minden alkalommal vérnyomásmérés is történt. Ez általában 10 heti alvászavar után mutatott először tenzióemelkedést.

A munkacsoport hangsúlyozta, hogy ha a válás vagy hasonló pszichés helyzet következtében valakit alvászavar kezd gyötörni, feltétlenül gondos lélektani segítségre van szüksége, mert ezt hosszú távon egyedül nem képes megoldani és olyan élettani, szervi változások mennek végbe, pl. vérnyomás-emelkedés, melyeknek már kiszámíthatatlan következményeik lehetnek.

Jean Orsolya - 2018 május 03.
 

 

Meglepő tények az alvásról

Tudja, mi az a szomniofóbia? És arról hallott, hogy az ember az egyetlen élőlény, amely képes az alvás időpontját késlelteni? Összegyűjtöttünk pár alvással kapcsolatos érdekességet!

Az éjszakai higiénia aranyszabályai

Ilyen gyakran cseréljünk ágyneműt, pizsamát az egészségünk megőrzése érdekében! Hasznos tanácsok allergiában szenvedőknek a nyugodt éjszakákhoz.