+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

Hofherr Albert utca 11/A
1195 Budapest

7 depresszióűző tipp őszre

Egészség - Így előzzük meg a rossz idő beköszöntével ránk törő depressziót!

Hangulatingadozás vagy depresszió?

Egy nemrégiben végzett kutatás szerint ősszel és télen minden ötödik ember szenved  hangulatingadozásoktól, megnövekedett alvás- és evésigénytől, kedvetlenségtől és állandó fáradtságérzettől. A szakemberek szerint ez a „winterblues“ nevű tünetegyüttes, amelynek evolúciós okai vannak: míg a tavasz, a nyár és az ősz első hónapja őseinknél aktív időszak volt –ilyenkor vadásztak, gyűjtögettek és a lehető legtöbb időt a szabadban töltötték-, addig a telet a visszavonulásnak és a pihenésnek szentelték. Ezzel szemben mi, a modern kor szülöttei egész évben hajtunk, nem lazítunk, nem hallgatunk testünk jelzéseire, így év végére kimerülünk.
Ne tévesszük össze azonban a hangulatingadozásokat a depresszióval! Az ősz vége felé jelentkező “winterblues” természetes jelenség, ellentétben a “klasszikus” depresszióval, amelynek jelei az étvágytalanság és az alvási zavarok, míg az előbbi leginkább nagyfokú fáradtsággal, falási rohamokkal társul. A pszichológia ezt a kórképet szezonális depresszióként tartja számon és kiválóan kezelhető.

7 tipp a depresszió elkerüléséhez

1, Teremtsünk egyensúlyt!

A téli depresszióban szenvedőknek a szakemberek szerint különösen oda kell figyelnie az aktív és lazító időszakok egyensúlyára és napirendjüket érdemes úgy alakítani, hogy a megerőltető tevékenységeket lehetőleg 16 óra előtt végezzék.

2, Szívjunk friss levegőt!

Nyári jókedvünk és energiánk megőrzéséhez elengedhetetlen a fény, melynek hiánya - az alvás nyugalmáért felelős - melatonin hormon szintjét magasan tartja, ezáltal egész nap úgy érezzük, mindjárt elalszunk. Ezt a természetes folyamatot csak súlyosbítja, ha egész napunkat számítógép előtt ülve, mesterséges fényviszonyok között, az irodában töltjük. Ezért nagyon fontos, hogy minden alkalmat ragadjunk meg a szabadban mozgásra!

3, Mozogjunk rendszeresen!

A friss levegőn végzett sport dupla haszon szervezetünknek: a mozgás ugyanis élénkítő  és boldogságtermelő hormonokat aktivál, testünk és agyunk vérkeringése javul, fittebbé és kiegyensúlyozottabbá válunk.

4, Járjunk szaunázni!

A fizikai aktivitás és a fény mellett a kellemes hőmérséklet is fontos ahhoz, hogy komfortosan érezhessük magunkat a bőrünkben - állítják a pszichológusok. – A hideg ugyanis megviseli a szervezetet, testünk melegen tartása plusz energiát igényel. Ezért van nagyon jó hatással télen testünkre, immunrendszerünkre és lelkünkre egyaránt egy kiadós szaunázás, gőzfürdő vagy termálvizes fürdőzés.

5, Legyen napirendünk!

A depresszió kialakulásának egyik oka lehet a valós fáradtság, amelyet a kialvatlanság és rossz alvási szokásaink vagy akár természetes biológiai óránk figyelmen kívül hagyása eredményezhet. Igyekezzünk saját biológiai ritmusunkat kiismerni és a napirendünket aszerint szervezni!

6, Táplálkozzunk tápanyagban gazdagon!

Fokozottan figyeljünk oda a vitaminban és ásványi anyagokban gazdag táplálkozásra! Az immunrendszer felturbózásával a fáradtság kevésbé tud rajtunk úrrá lenni. Kiemelten fontos a C- és D-vitamin, melyeket télen akár nagyobb dózisban is szedhetünk – természetesen az az adagolásra vonatkozó előírásokat betartva-.

7, Hangulatjavítás természetes módszerekkel

Használjuk a természetes gyógyító módszereket hangulatingadozásaink kezelésére! A reiki depresszió ellen különösen jól hat, de hasonlóan lágy terápiás eszköz a  Bach-virág terápia. Számos gyógynövény bír igazoltan antidepresszáns hatással: az orbáncfű, a citromfű és a borsmenta tea formájában kortyolgatva vagy illóolajként aromalámpába csöpögtetve is hatásos. Próbáljuk ki a fény és színterápiát!

Sleepwell - 2019 október 28.
 

 

Mit mikor csináljunk? Így alakítsa ki egészséges napirendjét!

Kövesse természetes bioritmusát! Eláruljuk, mikor sportoljon, pihenjen vagy tanuljon

Ez már alvászavar?

Mit tekintünk alvászavarnak? Hogyan ismerhető fel és mit tehetünk ellene?