+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

Hofherr Albert utca 11/A
1195 Budapest

Ezen múlik, hogy jó alvó lesz-e gyermeke!

Általános - Kérdések és válaszok, amelyeket minden szülő tudni szeretne gyermeke alvási szokásaival kapcsolatban

Miért alszunk?

Az agy az alvással állítja helyre a szervezet ébrenlét alatt elszenvedett károsodásait, regenerálja az idegrendszert. Az álom pedig nem más, mint a bennünket ért hatások, információk feldolgozása.

Miben különböznek a felnőttek és a gyerekek alvási szokásai?

Míg a felnőttek alvási ciklusai átlagosan 90 percig tartanak, addig a csecsemőké 50-60 perces, így nagy az esélye, hogy az ébredés épp a szülő mély alvása idejére esik. A csecsemők ráadásul nem alszanak olyan mélyen, mint mi, felnőttek. Hosszabb ideig tart nekik, mire elalszanak, gyakoribbak az éjjeli ébredés szempontjából kritikus periódusaik és kétszer annyi aktív álmuk van, mint a felnőtteknek.

Nem fejlődne jobban, ha egész éjjel mélyen aludna?

A gyakoribb aktív alvási szakaszoknak és ébredéseknek életmentő szerepe van: mivel az emberi anyatej zsír- és proteintartalma alacsonyabb, mint más emlősöké, így a babáknak gyakoribb tápanyagbevitelre van szükségük a túléléshez. A felszínes alvás megóvja a babát a hirtelen csecsemőhaláltól is, hiszen ha bármilyen probléma adódna, akár orrdugulás, akár lehűlés vagy túlmelegedés, neki pár perc is számít a túlélésben.

Mitől függ, hogy jó alvó lesz-e a gyermeke?

Akad olyan baba, aki szinte segítség nélkül képes elaludni, rövidebb ébredésből visszaaludni, ám olyan is van, aki ehhez szülei segítségét igényli. Az alvási szokások sokkal inkább a gyerek temperamentumától függnek, semmint a szülők altatási technikájától.

Hogyan közelít egymáshoz a felnőttek és a gyerekek alvásritmusa?

Az első három hónapban a csecsemők napi 14-18 órát, egyszerre maximum 4 órát alszanak. Három és hat hónapos kor között a legtöbb kisbaba nyugodtabb, napközben hosszabb időszakokat tölt éberen, és éjjel akár öt-hat órát is alhat egyfolytában. Háromtól hat hónapos korig újra számíthatunk éjszakai ébredésekre, de a baba egyre könnyebben tud visszaaludni. Ezt hívják az alvás érésének. 3-5 éves korra kialakul az alvás-ébrenlét ún. diurnális mintázata, vagyis az alvás egyre inkább egy nagyobb tömbben jelentkezik éjszaka, időtartama pedig 10-12 órára csökken.

Miért ébred fel ismét éjjel fél éves kora után?

Gyakoribbá válnak a fájdalmas, kellemetlen állapotok, mint pl. a nátha vagy a fogzási fájdalom. A nagyobb fejlődési mérföldkövek, mint az ülés, mászás, járás olyan sok új élményt jelentenek számára, hogy éjjel is fel-felébred és a nagyjából 8-9 hónapos kor körül jelentkező szeparációs félelem is nyugtalanabbá teszi alvását.

Együtt aludni vagy mégsem?

A közvetlen testi kontaktus az anyával genetikailag programozott természetes környezetet jelent a csecsemő számára: szabályozza a kicsi testhőmérsékletét, az ébrenlét-alvás ritmusát, anyagcseréjét, hormonszintjeit, szívritmusát, légzését, immunrendszerének működését, enzimek termelődését. Az együttalvás a természetes, a különalvás már inkább a kultúra terméke. Nem rontjuk el azzal, ha magunkhoz vesszük, de ez nem is kötelező.

Ne hagyjuk sírni!

Egyes szakemberek azt javasolják, hagyjuk a gyereket sírni. Ez a módszer azért ártalmas, mert a baba nem tudja megnyugtatni önmagát, szinte sokkos állapotba kerül, szabálytalan lesz a légzése és a szívritmusa. Annyit tehet, hogy feladja és elalszik, ám nem nyugszik meg, ezért gyakran fel fog ébredni. Az a baba, aki az elején megkapott minden biztonságot, később kevésbé fog szorongani és jobb alvóvá válik.

5+1 tipp a nyugodt éjszakákért

- A testi kontaktus szinte mindig hatásos, akár simogatásról, akár együtt alvásról van szó
- Az esti rítusok a babában a biztonság érzetét keltik, segítik őt ellazulni
- A felnőtt érzelmi- és stressz állapota ráragad a gyermekre, aki így nem érzi magát biztonságban és ezért nem alszik el. Altatás előtt mindig próbáljunk megnyugodni, vagy ha nagyon feldúltak vagyunk, bízzuk az altatást apára!
-  A lefekvés ideje előtti két órában ne adjunk a gyereknek fehérjetartalmú ételeket, mint pl. hús, csokoládé, mert ezek serkentő dopamint aktiválnak. Ilyenkor hasznosabb a szénhidrát, mint pl. a banán, ami álmosító szerotonint szabadít fel
- A megfelelő alvási környezet és hőmérséklet (18-20 fok), a békés légkör, tompa fények segítik az elalvást
- Minél több időt töltünk kint a szabadban a gyermekünkkel, minél többet mozgunk, annál könnyebb lesz az elalvás.

 

 

 

 

Jean Orsolya - 2018 január 31.
 

 

Ezért fontos kisgyermekkorban a délutáni alvás!

A délutáni alvás jelentősége gyermekkorban és tanácsok, hogy könnyebb legyen az altatás

A 3 leggyakoribb elalvással kapcsolatos tévhit

Miért nem ajánlott lefekvés előtt az alkoholfogyasztás, a kemény edzés és a számítógépezés?