+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

1192. Budapest, Drágfy köz 1.

Ezen múlik, hogy jó alvó lesz-e gyermeke!

Általános - Kérdések és válaszok, amelyeket minden szülő tudni szeretne gyermeke alvási szokásaival kapcsolatban

Miért alszunk?

Az agy az alvással állítja helyre a szervezet ébrenlét alatt elszenvedett károsodásait, regenerálja az idegrendszert. Az álom pedig nem más, mint a bennünket ért hatások, információk feldolgozása.

Miben különböznek a felnőttek és a gyerekek alvási szokásai?

Míg a felnőttek alvási ciklusai átlagosan 90 percig tartanak, addig a csecsemőké 50-60 perces, így nagy az esélye, hogy az ébredés épp a szülő mély alvása idejére esik. A csecsemők ráadásul nem alszanak olyan mélyen, mint mi, felnőttek. Hosszabb ideig tart nekik, mire elalszanak, gyakoribbak az éjjeli ébredés szempontjából kritikus periódusaik és kétszer annyi aktív álmuk van, mint a felnőtteknek.

Nem fejlődne jobban, ha egész éjjel mélyen aludna?

A gyakoribb aktív alvási szakaszoknak és ébredéseknek életmentő szerepe van: mivel az emberi anyatej zsír- és proteintartalma alacsonyabb, mint más emlősöké, így a babáknak gyakoribb tápanyagbevitelre van szükségük a túléléshez. A felszínes alvás megóvja a babát a hirtelen csecsemőhaláltól is, hiszen ha bármilyen probléma adódna, akár orrdugulás, akár lehűlés vagy túlmelegedés, neki pár perc is számít a túlélésben.

Mitől függ, hogy jó alvó lesz-e a gyermeke?

Akad olyan baba, aki szinte segítség nélkül képes elaludni, rövidebb ébredésből visszaaludni, ám olyan is van, aki ehhez szülei segítségét igényli. Az alvási szokások sokkal inkább a gyerek temperamentumától függnek, semmint a szülők altatási technikájától.

Hogyan közelít egymáshoz a felnőttek és a gyerekek alvásritmusa?

Az első három hónapban a csecsemők napi 14-18 órát, egyszerre maximum 4 órát alszanak. Három és hat hónapos kor között a legtöbb kisbaba nyugodtabb, napközben hosszabb időszakokat tölt éberen, és éjjel akár öt-hat órát is alhat egyfolytában. Háromtól hat hónapos korig újra számíthatunk éjszakai ébredésekre, de a baba egyre könnyebben tud visszaaludni. Ezt hívják az alvás érésének. 3-5 éves korra kialakul az alvás-ébrenlét ún. diurnális mintázata, vagyis az alvás egyre inkább egy nagyobb tömbben jelentkezik éjszaka, időtartama pedig 10-12 órára csökken.

Miért ébred fel ismét éjjel fél éves kora után?

Gyakoribbá válnak a fájdalmas, kellemetlen állapotok, mint pl. a nátha vagy a fogzási fájdalom. A nagyobb fejlődési mérföldkövek, mint az ülés, mászás, járás olyan sok új élményt jelentenek számára, hogy éjjel is fel-felébred és a nagyjából 8-9 hónapos kor körül jelentkező szeparációs félelem is nyugtalanabbá teszi alvását.

Együtt aludni vagy mégsem?

A közvetlen testi kontaktus az anyával genetikailag programozott természetes környezetet jelent a csecsemő számára: szabályozza a kicsi testhőmérsékletét, az ébrenlét-alvás ritmusát, anyagcseréjét, hormonszintjeit, szívritmusát, légzését, immunrendszerének működését, enzimek termelődését. Az együttalvás a természetes, a különalvás már inkább a kultúra terméke. Nem rontjuk el azzal, ha magunkhoz vesszük, de ez nem is kötelező.

Ne hagyjuk sírni!

Egyes szakemberek azt javasolják, hagyjuk a gyereket sírni. Ez a módszer azért ártalmas, mert a baba nem tudja megnyugtatni önmagát, szinte sokkos állapotba kerül, szabálytalan lesz a légzése és a szívritmusa. Annyit tehet, hogy feladja és elalszik, ám nem nyugszik meg, ezért gyakran fel fog ébredni. Az a baba, aki az elején megkapott minden biztonságot, később kevésbé fog szorongani és jobb alvóvá válik.

5+1 tipp a nyugodt éjszakákért

- A testi kontaktus szinte mindig hatásos, akár simogatásról, akár együtt alvásról van szó
- Az esti rítusok a babában a biztonság érzetét keltik, segítik őt ellazulni
- A felnőtt érzelmi- és stressz állapota ráragad a gyermekre, aki így nem érzi magát biztonságban és ezért nem alszik el. Altatás előtt mindig próbáljunk megnyugodni, vagy ha nagyon feldúltak vagyunk, bízzuk az altatást apára!
-  A lefekvés ideje előtti két órában ne adjunk a gyereknek fehérjetartalmú ételeket, mint pl. hús, csokoládé, mert ezek serkentő dopamint aktiválnak. Ilyenkor hasznosabb a szénhidrát, mint pl. a banán, ami álmosító szerotonint szabadít fel
- A megfelelő alvási környezet és hőmérséklet (18-20 fok), a békés légkör, tompa fények segítik az elalvást
- Minél több időt töltünk kint a szabadban a gyermekünkkel, minél többet mozgunk, annál könnyebb lesz az elalvás.

 

 

 

 

Jean Orsolya - 2018 január 31.
 

 

Így függ össze az étkezés és az alvás minősége!

Ezért nem szabad túlenni magunkat az ünnepek alatt sem. Az étkezés és az alvás minőségének összefüggései

Ezért legyen napirendünk az ünnepek alatt is!

Sok szülő gondolja úgy, hogy az ünnepek alatt nem kell a napirend. Ám ha azt szeretnénk, hogy gyermekünk boldog és kiegyensúlyozott maradjon, ne legyen nyűgös, hisztis, akkor bizony nagyon fontos, hogy a fő keretek ilyenkor is megmaradjanak!