+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

1192. Budapest, Drágfy köz 1.

Tavaszi fáradtság? Bizony létezik! Mutatunk 5 okot, ami kiválthatja

Egészség - A tél végén jelentkező vitamin- és napfényhiány, a hirtelen hőmérséklet-ingadozások, az óraátállítás és még sorolhatnánk az okokat, ami fáradtságot válthat ki a testünkből. A tavaszi fáradtság nem mendemonda, íme 5 ok, ami kiválthatja és 5 tanács, hogyan küzdhetjük le.

Túl kevés alvás

Az óraátállítás – bár csak egy óra eltérést jelent- mégis megzavarhatja a biológiai ritmusunkat és ennek következménye akár alvászavar is lehet: nem tudunk időben elaludni, így egyszerűen túl rövid az éjszakai alvásidő, így nem csoda, ha reggel alig tudunk felkelni és egész nap fáradtnak érezzük magunkat.

Tipp: A felnőttek számára szükséges alvásmennyiség minimum napi 7 óra. A jól összeállított napirend segíthet abban, hogy este időben ágyba kerüljünk és kipihenten ébredjünk. Alkalmazzuk azt a módszert, hogy mindig csak 10 perccel korábban fekszünk le! A szervezetünk ehhez sokkal könnyebben adaptálódik, mintha egyből a megszokott idő helyett egy órával hamarabb próbálnánk elaludni.

Horkolás

Sokan pusztán kellemetlenségnek fogják fel saját vagy párjuk horkolását, pedig ez egyáltalán nem gyerekjáték és kezeletlenül akár komolyabb problémát is okozhat! Horkolás közben, a gátolt orrlégzés miatt, az alvó személy egy pillanatnyi szünet után hirtelen levegő után kezd kapkodni. Az ilyen mikroébredések miatt az éjszakai alvás nem pihentető, napközben fáradság, koncentráció zavar jelentkezhet. Erős horkolásnál komoly alvási zavar, például alvási apnoé is kialakulhat.

Tipp: Az egyre súlyosbodó horkolás és az állandó fáradtságérzet kivizsgálást igényel! Az eredménytől függően a problémának több megoldása is lehet: műtét, alternatív eszközök bevetése, vagy ún. CPAP terápia. Bizonyos esetben életmód változtatásra is szükség lehet, ugyanis a túlsúly és a dohányzás is okozhat horkolást.

Rossz táplálkozási szokások

Gyakran megesik, hogy a nappali rohanásban, csak bekapkodunk ezt-azt, majd a nap közben elmulasztott étkezéseket este pótoljuk. Ráadásul a fáradtság és az éhség miatt valószínűleg nem igazán lesz türelmünk valóban tápláló, egészséges ételt készíteni, inkább valami gyorsan összedobható mellett döntünk vagy még rosszabb esetben tömény, gyorsan lebomló szénhidrátot fogyasztunk el. A kései vacsora után aztán, teli hassal az alvás sem lesz pihentető.

Tipp: A rendszeres táplálkozás segítségével valóban elkerülhetjük, hogy este farkaséhesen érjünk haza és egy nehéz vacsorával terheljük meg a szervezetünket. A kiegyensúlyozott étrend azért is fontos, mert a napi ötszöri, kis mennyiségű étel fogyasztásával egyensúlyban tarthatjuk a vércukorszintet is. Gyakori ugyanis, hogy a nappali fáradtságérzetet az éhség miatt jelentkező vércukorszint-ingadozás váltja ki.

Rejtett betegségek

Az éjszakai ébredéseket és a nappali fáradtságot egyaránt okozhatják lappangó, fel nem ismert betegségek – például inzulinrezisztencia, pajzsmirigy- vagy hormonális problémák-. A kimerültség gyakran az első jel, mely alapján feltételezhetjük, hogy egyéb probléma áll a háttérben.

Tipp: A tavaszi fáradtságot okozhatja valamilyen vitamin- vagy ásványianyag-hiány, amelynek egy kis-vagy nagylabor vizsgálattal (egyszerű vérvétellel) könnyedén utánajárhatunk. A pajzsmirigy alulműködés szintén nagyfokú teljesítmény csökkenést eredményezhet, de gyakran a terhelhetőség csökkenése hívja fel a figyelmet a szívbetegségekre is. Az éjszakai gyakori ébredéseket pedig urológiai panaszok is okozhatják. Az esetek többségében, az alapprobléma kezelésével, a nappali fáradtság is megszüntethető.

Túl sok stressz és koffein

A fokozott stressz önmagában is alvásproblémákat okozhat. Hatására nehezebben alszunk el, s gyakori, hogy többszöri ébredéssel szakítjuk meg az amúgy is felületes éjszakai alvást. A probléma fokozódik, ha az alváshiány miatt jelentkező nappali fáradtságot növekvő koffein bevitellel igyekszünk kompenzálni.

Tipp: Mérsékeljük a koffein bevitelét és délután 4 óra után már ne fogyasszunk koffeint tartalmazó ételt, italt! Ezen kívül próbáljunk kialakítani lefekvés előtti esti rutint, ami segít, hogy le tudjunk nyugodni és kellően ellazult állapotba kerüljünk. Ez mindenkinek más lehet: van, akit az olvasás nyugtat meg, másokat a zenehallgatás vagy egy ötperces meditáció.

Forrás: webbeteg

 

Sleepwell - 2021 április 06.
 

 

Ez a természetes módszer garantáltan segít az elalvásban!

Ha már mindent kipróbált, mégsem alszik jól, mutatunk egy módszert, ami működni fog! Ez a terápia az egész testünkre hat: képes a stressz oldására, nyugtatóan hat az idegrendszerre és olyan hormonokat szabadít fel, amelyek segítik az elalvást.

Hatékony stresszoldó módszerek rossz alvóknak

Ezekkel a módszerekkel érdemes próbálkozni stresszes időszakban a szorongás oldására és a jó alvásért!