+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

1192. Budapest, Drágfy köz 1.

Az alvás nem luxus, hanem létszükséglet - Egészségünk múlhat rajta, ha nem alszunk eleget!

Egészség - Az alvást méltatlanul alábecsüljük, pedig a testi és lelki egészségünk múlhat azon, milyen minőségben és mennyit alszunk.

Mit tehetünk, ha a testi és a mentális egészségünket is meg akarjuk őrizni? Együnk egészségesen, ápoljuk a baráti kapcsolatainkat, mozogjunk rendszeresen úgy, hogy örömünket leljük benne. Csak épp egyet vagyunk hajlamosak elfelejteni: az alvás pont ugyanolyan fontos az egészségünk szempontjából, mint a fent felsoroltak.

Ismerjük fel az álmatlanság okát, hogy kezelni tudjuk!

"Az alvással valahogy pont úgy vagyunk, mint a levegővétellel: természetes, észre sem vesszük, automatikusan működik. A tévhittel ellentétben az alvás nem egy passzív állapot, hanem kifejezetten aktív időszak az agyunk számára, ami segít a mentális, neurológiai egészség fenntartásában" – állítja dr. Noam Shpancer pszichológus. Ha elhagyjuk az alvást, annak végzetes következményei lehetnek fizikailag és mentálisan is. A jó minőségű alvás elengedhetetlen a szakember szerint ahhoz, hogy a pszichénk és a szerveink normálisan működjenek.

Miért alszunk?

Miközben ennyire elemi szükségletünk az alvás, igazából nem tudjuk, hogy miért alszunk. A kutatók abban megegyeznek, hogy mindenkinek szüksége van az alvásra, de hogy mi a konkrét, biológiai oka annak, hogy ennyire létszükséglet, az még nem egyértelmű. De talán nekünk nem is olyan fontosak a biológiai okok, inkább az számít, hogy úgy tűnik, a mai világ civilizált embere tömegesen krónikus alváshiányban szenved, ami súlyos hatással van a mentális és fizikai egészségre.

„Az alváshiány súlyos kockázati tényező. Alvásra az agyunknak feltétlenül szüksége van, ilyenkor távolítja el a neurális aktivitás melléktermékeit. Ha nem alszunk eleget, a megmaradt toxikus fehérjék csak útban vannak és lassítják az újabb információ feldolgozását, a problémamegoldást, megölik a kreativitást. Az alváshiány az egészségre is káros, súlyos egészségügyi problémák köthetőek hozzá, mint például a szívroham, a stroke, a 2. típusú cukorbetegség és az elhízás” – írja A munkahelyi egészségprogramok, mint kockázatkezelési eszközök című tanulmány.

A mentális egészséget is károsítja az alváshiány

Dr. Michael J. Breus klinikai szakpszichológus, a Beauty Sleep című könyv szerzője szerint jellemző a páciensekre, hogy ha fel is ismerik az alváshiány káros hatásait a fizikai egészségükre nézve, akkor sem fogadják el könnyen, hogy milyen óriási rombolást képes okozni az érzelmi, mentális állapotukban, ezen keresztül pedig a kapcsolataikban és karrierjükben is képes minőségromlást előidézni. Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy ha nem alszunk eleget, a mentális egészségünkkel együtt romba dönthetjük az életünk legfontosabb részeit.

A szakemberek szerint ha nem alszunk eleget, sokkal nagyobb eséllyel leszünk türelmetlenek a környezetünkkel. Ilyenkor hamar elszakad a cérna, rákiabálunk a gyerekre, veszekszünk a párunkkal, vagy morcosan reagálunk a kolléga kérdésére. A kialvatlanság hatására az érzelmi válaszaink sokkal intenzívebbek és impulzívabbak lesznek, mindez pedig egyáltalán nem segít a kiegyensúlyozott, boldog élet kialakításában. Ehhez már akár egy éjszaka megzavart alvás is elég, hát még milyen problémát jelenthet, ha krónikussá válik az alváshiány – ami egyébként sokkal több felnőttet érint, mint elsőre gondolnánk. Persze a nyomában bűntudat és önvád is jár, hiszen látjuk a saját türelmetlen, túl intenzív – pozitív és negatív irányban is – reakcióinkat, de képtelenek vagyunk arra, hogy megzabolázzuk az érzelmeinket.

Az alváshiány a párkapcsolatra is rettenetes hatással lehet, egyrészt azért, mert képes kioltani a szexuális vágyat, másrészt pedig a negatív gondolatok miatt több konfliktusba keveredhetünk a párunkkal. A Berkeley Egyetem kutatói azt találták, hogy az alvásmegvonástól eltűnik a hála érzése a párkapcsolatban, sokkal inkább hajlamossá válunk arra, hogy természetesnek vegyük a párunk jelenlétét és nem értékeljük eléggé az erőfeszítéseit, melyeket a párkapcsolat érdekében tesz. Ez azért is van, mert ha nem alszunk eleget, az károsítja az empátiánkat, nem marad elég energiánk arra, hogy a másik ember, a párunk érzelmeivel, gondolataival, szempontjaival törődjünk. Így elmulasztjuk azt is, hogy az érzéseire figyelemmel legyünk, ami pedig máris rengeteg konfliktus alapját jelentheti. Egész egyszerűen az alváshiány az érzelmi intelligenciát csökkenti, amire óriási szükség lenne ahhoz, hogy egészséges párkapcsolatban éljünk.

Terjed az alváshiány

A Philips Global Sleep Survey szerint világszerte nagy probléma az alváshiány: a felnőttek 62 százaléka érzi úgy, hogy nem alszik jól és nem alszik eleget; 67 százalékuk válaszolta azt, hogy minimum egyszer felébred éjjelente; 10-ből 8 felnőtt szeretne jobban aludni, de 60 százalékuk nem fordult emiatt szakemberhez; 44 százalékuk pedig úgy érzi, hogy az elmúlt öt évben jelentősen romlott az alvása.A kutatások szerint az alváshiányos ember nem igazán képes kontrollálni a negatív gondolatokat, amik aztán könnyebben maguk alá temethetik és csapdába ejthetik az elméjét. A kialvatlan agy szinte folyton aggodalmaskodik, a jövőt egyáltalán nem látja pozitívan, sőt, a legborzasztóbb forgatókönyveket festi le maga előtt újra meg újra. Nehéz kitörni ebből a körből, de az alvással sokat segíthetünk a mentális állapotunknak, és hogy ne húzzon le magával a negatív örvény.

A legfontosabb, hogy megértsük: az alvás nem luxus, hanem létszükséglet. Ezt érdemes mindig szem előtt tartani.

Forrás: nlc.hu

Sleepwell - 2021 október 21.
 

 

Kínzó fáradtság – Az óraátállítás az oka?

Múlt hétvégén ismét téli időszámításra tértünk át. Bár csak egy óráról van szó, ez a kicsinek tűnő módosítás is megzavarhatja a cirkadián ritmusunkat, ugyanakkor nagyon fontos tisztázni, hogy valóban csak erről van-e szó, vagy valami más áll állandó fáradtságunk háttérben.

Csak 16 perc, de az egészségünk múlhat rajta!

Azzal eddig is tisztában voltunk, hogy az alvás mennyisége és minősége egyaránt fontos tényezője egészségünk megőrzésének. Egy új kutatás azonban arra is felhívta a figyelmet, hogy már 16 perccel kevesebb alvás is veszélyt jelenthet az immunrendszerünkre, testi-szellemi fittségünkre.