+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

1192. Budapest, Drágfy köz 1.

A legtöbb felnőtt nem alszik eleget

Egészség - Sajnos a legtöbb felnőtt nem alszik eleget, pedig az alváshiány az egészségünkben is súlyos kárt tehet. Összegyűjtöttük azokat a jeleket, amelyek arra utalnak, hogy Önnek is több alvásra lenne szüksége! A Psychology Today cikke

Túl rövid vagy túl hosszú elalvási idő

A szakemberek sem az nem jó, ha túl sok (30 perc vagy annál több) idő kell az elalváshoz, se az, ha túl kevés (szinte azonnal elalszunk, ahogy este a fejünk a párnához ér). Az "egészséges" elalvási idő 10 és 20 perc között van - amennyiben ennél jóval kevesebbre van szükségünk, az már lehet a krónikus alváshiány és kimerültség tünete.

Csökkenő libidó

A libidó bizony nagyon megszenvedi az alváshiányt. Az alváshiány összefüggésbe hozható a férfiak merevedési problémáival, sőt, mindkét nemnél hatással van a hormonháztartásra is. Emiatt csökkenhet a nemi vágy és egyre ritkábbak azok az alkalmak, amikor a pár mindkét tagja kedvet érez egy kis összebújáshoz.

A nők egyébként különösen veszélyeztetettek az alváshiány, és az ebből fakadó csökkent szexuális vágy szempontjából. Egyrészt azért, mert életük során több hormonális változáson is keresztülmennek (pl. a terhesség vagy a menopauza miatt), másrészt, mert bizonyos életszakaszokban a férfiaknál sokkal gyakrabban kelnek fel éjszaka, hogy ellássák kisbabájukat, foglalkozzanak kisgyermekeikkel. 

Dehidratáltság

A dehidratáltság, vagyis a kiszáradás olyankor jelentkezik, ha testünk több folyadékot veszít, mint amennyit beviszünk. Fontos, hogy tisztában legyünk a tüneteivel - tévhit, hogy a szomjúság az egyetlen.

Azt mindenki tudja, hogy ha túl sokat iszunk lefekvés előtt, nem lesz nyugodt éjszakánk. Az azonban már kevesebbek előtt ismert, hogy az alváshiány szomjassá tehet minket. Erre egy korábbi tanulmány is rámutatott, amely szerint a rövid alvásidő összefüggésbe hozható a nem megfelelő hidratáltság fokozott kockázatával.

Állandó nassolási vágy

Az alváshiány és a súlygyarapodás között is van kapcsolat, ami szintén a hormonokra vezethető vissza. A kevés alvás növelheti az étvágyat serkentő ghrelin hormon mennyiségét, a leptinét viszont - ez a hormon jelzi a szervezetünknek, ha jóllaktunk - csökkenti. Ha tehát nem alszunk eleget, nagyobb valószínűséggel nassolunk majd a nap folyamán (főleg a gyorsételek iránti vágy nő meg), és a sporthoz sem lesz annyi kedvünk, energiánk. Ez pedig egyenes út a hízáshoz.

Szorongás

Az alvás és a mentális egészség szorosan összefügg, és oda-vissza hatnak egymásra: a szorongás vagy a depresszió érzése negatívan befolyásolhatja az alvást, ha pedig nem alszunk eleget, akkor szorongónak, stresszesnek érezhetjük magunkat.

Az alvászavarok olyan mentális zavarokhoz is kapcsolódnak, mint a depresszió, a szorongás és a bipoláris zavar - a pszichiátriai betegségekben szenvedők 50-90 százaléka álmatlanságban is érintett. Ennek az az oka, hogy a mentális egészség, illetve az agy általános egészsége attól is függ, hogy jól alszunk-e esténként. Az elegendő REM-alvás lehetővé teszi az agy számára az érzelmi információk feldolgozását, ami befolyásolja a hangulatunkat, a memóriát és a kritikai gondolkodás képességét.

Hogyan aludhatunk többet - és jobban?

Néhány változtatás segíthet abban, hogy alvásunk minőségileg és mennyiségileg is elérje az elvárt szintet. Figyeljünk oda arra, hogy minden este ugyanabban az időben feküdjünk le és keljünk fel. Szintén segít, ha megfelelő körülményeket teremtünk az alváshoz: lefekvés előtt egy órával már ne használjunk elektromos eszközöket, ügyeljünk arra, hogy kellően sötét legyen a hálószobában, és hogy a hőmérséklet is ideális legyen (alváshoz ez körülbelül 18-19 Celsius-fok). Ha mindezek ellenére is alvásproblémákkal küzdünk, keressünk fel szakembert, aki a megfelelő vizsgálatok elvégzésével segíthet kideríteni, mi a probléma gyökere.

Forrás: Házipatika

Sleepwell - 2021 szeptember 23.
 

 

Az alváshiány 7+1 súlyos következménye

Akár drasztikus következményei is lehetnek egészségünkre nézve a tartós alváshiánynak!

Kínzó fáradtság – Az óraátállítás az oka?

Múlt hétvégén ismét téli időszámításra tértünk át. Bár csak egy óráról van szó, ez a kicsinek tűnő módosítás is megzavarhatja a cirkadián ritmusunkat, ugyanakkor nagyon fontos tisztázni, hogy valóban csak erről van-e szó, vagy valami más áll állandó fáradtságunk háttérben.