+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

1192. Budapest, Drágfy köz 1.

A járvány új betegséget hozott: itt a coronasomnia!

Egészség - A járvány egyik negatív hozadéka az egyre többeket érintő alvászavar, amit a koronavírus miatt átalakult életmód, a home office, a rengeteg képernyő előtt töltött idő, a bizonytalanság és a stressz hívott életre.

Alvászavarok a járvány előtt is voltak

A koronavírus szinte minden ember életét jelentősen befolyásolta és befolyásolja még ma is. Sokaknak kellett új helyzetekhez alkalmazkodniuk, kihívásokkal, veszteségekkel szembenézniük. Mindez pedig stresszt idézhet elő. Nem csoda, hogy a pandémia hónapjaiban egyre többen számolnak be alvásproblémákról.

A stressz megakadályozza a minőségi alvást, a pihenés hiánya rontja a napközbeni teljesítményt és a hangulatot, ez pedig tovább nehezíti az éjszakákat. Az amerikai szakértők már új kifejezést is alkottak a jelenségre, ez a coronasomnia.

Az alvászavar persze korántsem újkeletű probléma, már a koronavírus-járványt megelőzően is komoly gondot jelentett és sokakat érintett. A Sleep Foundation információi szerint az amerikaiak mintegy egyharmada már évek óta rendszeresen nem alszik eleget, és ez valószínűleg a világ más pontjain élőkről is ugyanígy elmondható. A jelenség komoly egészségügyi kockázatot jelent, hiszen a pihenés hiánya az egész szervezetre negatív hatással van. Az alvászavar következtében csökken a teljesítmény, az alkalmazkodási képesség, a reakcióidő, fokozódik az ingerlékenység, hosszú távon pedig nő a betegségek kialakulásának kockázata is.

A coronasomnia

 

Az insomnia a gyakori alvászavarok közé tartozik, amivel a legtöbb ember találkozik az élete során. Nehezített elalvással, gyakori ébredésekkel jár, és az is jellemző, hogy az ettől szenvedők a túl korai ébredés után képtelenek visszaaludni. A COVID-19-cel felerősödő vagy megérkező idegeskedés, bizonytalanság, egzisztenciális szorongás és gyász miatt sokan tapasztalhatták meg az alvászavart.

A vírussal összefüggésben kialakuló insomniát nevezték el coronasomniának. A járvány hónapok óta folyamatos stresszt jelent, ami befolyásolja a szervezet működését. A stressz aktiválja a vegetatív (autonóm) idegrendszert, hatására fokozódik például az adrenalin és a kortizol hormonok kibocsátása, a szervezet „üss vagy fuss” állapotba kerül, emelkedik a pulzus és a vérnyomás. Az alváshiány miatt romló napközbeni teljesítmény pedig tovább erősítheti a szorongást.A stressz mellett arról sem szabad megfeledkezni, hogy a pandémia az életvitelre, a szokásokra is hatással van. A bezártság és a home office miatt megugrott a képernyő előtt töltött órák száma, ami bizony az alvással töltött idő rovására megy. Nemcsak azért, mert éjszakába nyúlóan interneteznek és sorozatokat néznek az emberek, hanem azért is, mert az elektronikus eszközök által kibocsátott kék fény a hormonháztartás befolyásolásán keresztül megzavarhatja a szervezet bioritmusát.

 

Tegyünk a jó alvásért!

Az online oktatás és az otthoni munkavégzés sok család napirendjét borította fel, módosítva, hektikussá téve a lefekvés és a felkelés időpontját is, holott a minőségi alvás egyik kulcsa az időzítésben rejlik. Sokan megfigyelhették már magukon, hogy bármennyire is nehéz kivitelezni, ha próbálnak ragaszkodni ahhoz, hogy mindennap körülbelül ugyanakkor kerüljenek ágyba, kipihentebbnek, energikusabbnak érzik magukat, a szervezetük beáll egy ritmusra, és így az éjszakájuk is zavartalanabb. Ennek a ritmusnak a hiánya egyértelműen a jó alvás ellen dolgozik.

A Healthline-nak nyilatkozó szakértők szerint ilyenkor is vannak bizonyos módszerek, amelyek segíthetnek az alvásban. A kávé- és az alkoholfogyasztás csökkentése mellett ajánlott például magnéziumban gazdag élelmiszereket enni, ezek ugyanis segíthetnek a stresszkezelésben, és javíthatják az alvásminőséget. Az elektronikus készülékeket lehetőség szerint a lefekvés előtt egy órával ki kell kapcsolni. Ez az egy óra pont elegendő ahhoz, hogy a pihenésre hangolódjon az ember olvasással, forró fürdővel. A ritmus kialakítása is nagyon fontos, ehhez nappal is törekedni kell egy jól összeállított menetrend tartására. 

Forrás: Femina.hu

Sleepwell - 2021 november 02.
 

 

Hatékony stresszoldó módszerek rossz alvóknak

Ezekkel a módszerekkel érdemes próbálkozni stresszes időszakban a szorongás oldására és a jó alvásért!

Súlyosbodó (vagy épp javuló) alvásproblémák nyáron

Nagy melegben általában romlik az alvás minősége, de nyáron a csökkenő terhelés, kevesebb stressz miatt javulhatnak is bizonyos alvászavarok.