+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

Hofherr Albert utca 11/A
1195 Budapest

A 6 leghatékonyabb stresszoldó módszer

Általános - Egyre többünket érintenek a túlhajtott életmód, a stressz, a napirend hiánya és a nem megfelelő táplálkozás következtében kialakuló problémák. Ingerültek vagyunk, fáradtak, alvásproblémákkal és pszichoszomatikus valamint az életmódunk következményeként kialalakuló civilizációs betegségekkel küzdünk. Lassítsunk és figyeljünk magunkra! A testünk meghálálja!

A feszített élettempó, a kevés alvás és mozgás, és a valódi pihenés szinte teljes hiánya kizsigereli a testünket és az idegrendszerünket is alaposan megviseli. Mivel nem akarunk lassítani, a szervezetünket, az agyunkat kávéval, energiaitalokkal, dohányzással próbáljuk még nagyobb teljesítményre ösztönözni, azonban ez előbb-utóbb visszaüt. A túlpörgetett test és lélek rövidesen kimerül és képtelen a feladatait rendesen ellátni: méregteleníteni, feldolgozni a táplálékot és pszichés élményeket egyaránt, megfelelően működtetni az immunrendszert. Ilyenkor jelennek meg a különféle allergiák, az elhúzódó vagy gyakran kiújuló betegségek, a túlsúly, a fáradékonyság és lelki szinten az apátia, közöny, ami váltakozhat az ideges, feszült szakaszokkal.

A hagyományos kínai orvoslás szemlélete szerint a mai életforma túlzottan „jang”: túl aktív, túl sok benne a cselekvés, a tevékenység, a stimuláció, túl sok inger ér bennünket nap mint nap vizuális, érzéki, az információk, érzelmek szintjén egyaránt, ráadásul a táplálkozásunk is inkább jang irányba tolódott el (túl sok hús, cukor, alkohol, stimulánsok, kávé, dohányzás). Pedig az egyensúly csak akkor állhat be, ha egyforma mértékben szerepel benne a jin és a jang.

Erősítsük a jin pólust!

  • Ezt megtehetjük úgy, hogy többet pihenünk, például ha tudatosan beiktatunk pihenőidőt a napjainkba és hamatabb térünk nyugovóra.
  • Az elalvást segíthetjük, ha előtte meditálunk, vagy csak egyszerűen csak átgondoljuk a napunkat.
  • Zárjuk ki tudatosan a felesleges ingereket! Lefekvés előtt egy-két órával már ne nézzünk televíziót, ne nyomkodjuk a telefonunkat, és kerüljük a túl erős, intenzív hatásokat, például a hangos zenét, éles fényt.
  • Ahogy közeledünk a lefekvés idejéhez, tudatosan lassítsunk le és kapkodás helyett hagyjunk időt minden tevékenységünkre: a vacsorázásra, a fürdésre, olvasgatásra.
  • Erősítsük a jint a táplálkozás terén is: gumós és gyökeres zöldségek, tengeri alga, gomba, finoman fűszerezett levesek, ginzeng, datolya, méz, gyógyteák fogyasztása kiválóan alkalmasak erre.
  • Ha tehetjük, legyünk kint minden nap legalább fél órát a friss levegőn! Amikor van rá lehetőség, kiránduljunk és töltsünk időt a természetben.
  • Sajátítsunk el és alkalmazzunk relaxációs, stresszoldó módszereket!

Méregtelenítsük testünket, lelkünket!

Nagy ajándékot adunk magunknak, ha egyszerűen egy-egy napra visszahúzódunk az aktív hétköznapokból és testi-lelki szinten méregtelenítünk. Ennek legfőbb eszközei egy rövid böjt, egy gyümölcs- vagy lénap beiktatása, rendszeres szaunázás, gyógyfürdőzés. A méreganyagok „lecsapolása” testi-lelki megújuláshoz vezet: új erőre kapunk, visszatér az életkedvünk, a tetterőnk és nem utolsósorban az immunrendszerünk is erősödik. 

Sportoljunk!

A sport az egyik legkiválóbb stresszoldó módszer, amely nem mellesleg erősíti az immunrendszert, növeli a testi erőt, javítja az anyagcsere hatékonyságát és erősen méregtelenítő hatású. A finomabb, „jinebb” mozgásformák, mint például az úszás, a séta vagy a tánc kellemesen elfárasztják a testet és nyugtatják a lelket. Mozgás hatására endorfinok szabadulnak fel, így boldogabbnak, energikusabbnak és elégedettebbnek érezzük magunkat, jobban alszunk és növekszik a stressztűrő képességünk is.

Hozzunk egyensúlyba jógával testünket-lelkünket!

A jóga a testre, a lélekre és a szellemre egyszerre gyakorol jótékony hatást. Az ászanák végrehajtása gyakran komoly fizikai erőkifejtéssel jár, illetve bizonyos irányzatokban éppen erre esik a fő hangsúly. A jóga gyakorlásával a testi-lelki önismeret fejlesztése, a belső béke kialakítása, a személyiség fejlesztése is lehetséges.

Relaxáció fülakupunktúrával

Az előző kettőhöz képest passzív módszerről van szó, ami azonban annál hatásosabb: a tűk beszúrását követően azonnal érezhető a megnyugvás, a relaxált, nyugodt, többnyire kellemesen éber állapot. Nem véletlen, hogy a fülakupunktúrát egyre szélesebb körben használják nemcsak stresszoldásra, hanem a szenvedélybetegségekről, például a dohányzásról való leszokásban is. A fülszúrás ősi módszerével elérhető a nyugodtabb lelkiállapot, a szerek iránti sóvárgás megszűnik, könnyebb felhagyni a romboló szokásokkal, az idegeskedéssel. A fülön lévő akupunktúrás pontok finom stimulációja ezen túl teljes méregtelenítést ad a szervezetünknek és helyreállítja a megbomlott idegrendszeri és energetikai egyensúlyunkat.

Szorongásra, túlterheltségre: autogén tréning

Számos apró stresszfaktort képesek vagyunk oldani az autogén tréninggel, de ami a legcsodálatosabb benne, az az, hogy akár egy sok kihívással járó munkanap során is képesek leszünk fenntartani a nyugodt, éber figyelem és a kiegyensúlyozottság állapotát az autogén tréning során alkalmazott önszuggesztiók segítségével. Az szinte csak üdítő mellékhatás, hogy a stressz hátterében álló fizikai tünetek, mint például az álmatlanság, hátfájdalmak, fejfájás is eltűnnek és erősödik az immunrendszer.

Sleepwell - 2020 január 27.
 

 

Mit mikor csináljunk? Így alakítsa ki egészséges napirendjét!

Kövesse természetes bioritmusát! Eláruljuk, mikor sportoljon, pihenjen vagy tanuljon

Ez már alvászavar?

Mit tekintünk alvászavarnak? Hogyan ismerhető fel és mit tehetünk ellene?