+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

1192. Budapest, Drágfy köz 1.

Miért zavar bennünket a zaj az alvásban? Itt a válasz!

Egészség - A pihentető alváshoz nemcsak sötétségre, megfelelő hőmérsékletre van szükség, hanem csendre is.

Napjainkban az egyik legkomolyabb egészséget veszélyeztető probléma a zaj. Ha otthonunk ablakai forgalmas útra néznek, az autók keltette zaj hanghullámok formájában könnyen elér hozzánk.

Zajban nem alszunk jól

A zaj nem csupán nappali tevékenységeinket zavarhatja meg, hanem nyugodt alvásunkat is. Mindannyiunk számára fontos, hogy jó alvással pihenjük ki a nap fáradalmait, regenerálódjon a szervezetünk és biztosítsuk a jó szellemi teljesítőképességet másnapra. Azok, akik a legzajosabb környezetben - reptér, vasút, főútvonal mellett - élnek, gyakrabban panaszkodnak alvászavarokra, hajlamosabbak a fejfájásra, és az idegi eredetű gyomorbetegségekre. Alvás közben idegrendszerünk, és más szerveink is, anélkül reagálnak a külső ingerekre, hogy felébrednénk. Ez a reakció alvás közben sokkal gyakoribb és intenzívebb lehet, mint éber állapotban.

Zaj: így hat a pihenésre

Bár azt hihetnénk, hogy miközben alszunk, teljesen ki tudjuk zárni a külvilágot, az alvó agy nagyon is érzékeny az akusztikai ingerekre, és számos káros hatása lehet annak, ha a zaj miatt nem tudunk nyugodtan pihenni:

  • hosszabb időbe telik, míg álomba merülünk
  • minél nagyobb a zaj, annál nagyobb az álmatlanság kockázata is
  • az állandó zaj az alvás REM fázisának aktivitását befolyásolja, míg a szakaszos zajhatás, mely ebből a szempontból sokkal veszélyesebb, a 3. és 4., azaz a középmély és a mély alvásszakaszban okoz hiányosságot
  • a zaj hatására fokozódik az alvás közbeni testmozgások száma
  • a rossz alvás következtében gyengülni fog a teljesítőképességünk

Mekkora zajszint rontja az alvás minőségét?

Az Egészségügyi Világszervezet már 1980-ban megállapította, mekkora az éjszakai zajhatás megengedett mértéke a hálószobában: ezek szerint a maximális zajszint nem lépheti át a 35 dB-t, a 37 dB-nél nagyobb zaj ugyanis már rontja az alvásminőséget.

Nem mindig van lehetőségünk, hogy elköltözzünk a zajos környezetből, de hangszigetelt ablakokkal vagy jó minőségű füldugóval biztosíthatjuk a megfelelő minőségű, nyugodt alvást.

Forrás: Egészségkalauz.hu; Fotó: Pixabay/thelegendreturn

 

Sleepwell - 2022 november 24.
 

 

Demencia: összefüggésben lehet az álmatlansággal, kialvatlansággal

A túl kevés és a túl sok alvás is szellemi leépüléshez vezethet - derült ki egy nemrég megjelent kutatásból.

Meglepő előnyökkel járhat, ha együtt alszunk a párunkkal

Új kutatások szerint, ha az ágyunkat megosztjuk a szerelmünkkel, akkor valóban azt érezhetjük, hogy jobb volt az éjszakai pihenésünk.