+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

1192. Budapest, Drágfy köz 1.

Mendemonda vagy tényleg van tudományos alapja? Így hatnak alvásunkra a holdfázisok!

Érdekességek - A hold fázisai sok mindent befolyásolnak a szülésektől kezdve a baleseteken át a természeti katasztrófákig. A legújabb kutatások szerint a lista újabb elemmel bővült: az alvással.

A Science Advances januári számában közölt kutatás szerint a Washington Egyetem, a Yale Egyetem és az argentin Quilmes Egyetem munkatársai megállapították, hogy az emberek alvása a hold ciklusaihoz köthető 29,5 napos hullámzást mutatnak.

A teliholdat megelőző napokon az emberek később fekszenek le, és kevesebbet alszanak.

A tudósok észak-argentinai falvakban élő őslakos közösségek és az amerikai nagyvárosban, Seattle-ben élő diákok alvási szokásait összehasonlítva ugyanazt a hullámzást mutatták ki. Az alvásbeli eltérések markánsabbak voltak ott, ahol nem volt villamoshálózat.

Az alvás hosszában átlagosan 46–58 perces eltéréseket mértek, a lefekvés idejében átlagosan 30 perces kilengések voltak. A legkevesebbet a telihold előtt három–öt nappal aludtak az emberek.

A hold alvásra gyakorolt hatása eddig vitatott kérdés volt, de a szóban forgó vizsgálat során a kutatók különleges, csuklóra erősíthető eszközökkel követték az alanyok alvását, szemben az önállóan végzett naplózással. Az adatok minőségét javította továbbá, hogy több holdcikluson keresztül követték a vizsgált személyeket, így kiszűrhették az esetleges egyéni kilengéseket. A kutatást vezető Horacio de la Iglesia szerint az adatok mutatják, hogy a villamosítás és a mesterséges fény komolyan befolyásolja alvási szokásainkat.

Forrás: index.hu

Sleepwell - 2021 február 04.
 

 

Ennyi az ideális hőmérséklet a jó alváshoz!

A jó minőségű és elegendő mennyiségű alvás elengedhetetlen ahhoz, hogy az ember testileg és szellemileg is rendben legyen. Ehhez nem csak egy kényelmes matracra vagy puha ágyneműre van szükség: az is kulcs fontosságú hozzá, hogy a szoba megfelelő hőmérsékletű legyen.

100 éve még a kétfázisú alvás volt a természetes – Tudja, hogy pontosan mit is jelent ez?

Manapság minden a hatékonyságról szól: igyekszünk minél több teendő elintézését beleszuszakolni egy napba. Azt is elvárjuk, hogy az alvásidő a legoptimálisabban kihasznált legyen, vagyis lefekvés után azonnal elaludjunk és egészen addig fel se ébredjünk, amíg meg nem szólal az ébresztőóra. Egy új kutatás szerint azonban nem is erre lettünk programozva.