+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

1192. Budapest, Drágfy köz 1.

Ez az 5 dolog nélkülözhetetlen ahhoz, hogy egészségesek maradjunk!

Egészség - 5 igazán fontos dolog van, amire érdemes odafigyelni az egészségünk megőrzése érdekében.

Az Amerikai Rákkutató Társaság (American Cancer Society) az idei évben frissítette a daganatos betegségek megelőzésével kapcsolatos iránymutatását. Az ezt megelőző ajánlását 2012-ben adta ki a Társaság. A két dokumentum számos ponton mutat hasonlóságot, ugyanakkor jelentős különbségek is vannak a 2020-as ajánlásban a 2012-ehhez képest.

Mindkét ajánlás felhívja a figyelmet a következő öt tényező – az egészség ötösfogatának a –fontosságára:

  1. Az egészséges testtömeg elérése és megőrzése.
  2. Kellő rendszerességű és intenzitású fizikai aktivitás.
  3. Egészséges táplálkozás kialakítása és fenntartása.
  4. Minél kevesebb alkoholfogyasztás.
  5. Megfelelő mennyiségű és minőségű alvás

Alkoholfogyasztás tekintetében a 2012-es iránymutatás úgy fogalmaz, hogy nőknek napi maximum 1, férfiaknak napi maximum 2 standard alkoholmennyiség engedélyezett. (Ez egyébként 14 gramm alkoholt jelent, azaz kb. 3,5 dl sört, vagy 1 dl bort.)

Az egészséges táplálkozás terén az ajánlás napi minimum 175 gramm zöldség, illetve gyümölcs fogyasztását javasolja. Emellett a feldolgozott, illetve a vörös húsok mennyiségének csökkentését vagy teljes elhagyását tanácsolja. Továbbá szerepel benne a finomított gabonatermékek felváltása teljes kiőrlésűekre.

A mozgásról szólva a 2012-es ajánlás heti 75 perc intenzív vagy 150 perc közepesen intenzív mozgást javasol (vagy ezek tetszőleges kombinációját). Az is fontos, hogy lehetőleg ne egy vagy két nap alatt tudjuk le az egészet.

Az alvás tekintetében a szakemberek egyaránt fontosnak tartják a mennyiséget és a minőséget is. Egy felnőttnek átlagban napi 7-8 óra éjszakai pihenésre van szüksége ahhoz, hogy hosszú távon egészséges maradhasson. Emellett nagyon fontos, hogy az alvás valóban pihentető legyen, ennek pedig az a feltétele, hogy mély- és felületes alvásszakaszok egyaránt kellő számban ismétlődjenek egy éjszaka lefolyása alatt.

Az Amerikai Rákkutató Társaság az idei iránymutatásában már szigorúbb ajánlásokat fogalmazott meg.

Az alkoholfogyasztást illetően egyértelmű a szigor: a Társaság az alkohol teljes mellőzését javasolja. De ha valaki mégis úgy dönt, hogy iszik, akkor a legjobb, ha a nyolc éve megfogalmazott mennyiségekhez tartja magát.

A táplálkozás terén az az ideális, ha egyáltalán nem fogyasztunk vörös húsokat, erősen feldolgozott élelmiszereket és cukrozott italokat. Amennyiben valaki mégsem tud ellenállni a csábításnak, az ajánlás értelmében a lehető legkevesebbet fogyassza ezekből a termékekből.

Ajánlott viszont:

  • a teljes kiőrlésű gabonák,
  • a rostban gazdag hüvelyesek,
  • az élénk színű zöldségfélék
  • és a nyers gyümölcsök fogyasztása.

A mozgást illetően is bekeményítettek kissé az amerikai rákkutatók. Az ajánlás most már 75-150 perc intenzív vagy 150-300 perc közepesen intenzív mozgás hetente (vagy a kettő ezekkel egyenértékű tetszőleges kombinációja). De azt is hozzáteszik, hogy a 300 perces felső határ elérése, sőt, akár túllépése az ideális.

A két ajánlás közötti különbség talán a mozgás terén a leginkább szembetűnő. A változást az elmúlt nyolc év tudományos kutatásai és eredményei indokolják. Ezek közül kiemelkedik egy 25 éven át tartó utánkövetéses vizsgálat, amelynek eredményeit 2020-ban publikálták. A kutatás során az angol és a walesi Nemzeti Statisztikai Hivatal adatait elemezték. A cél az volt, hogy megtudják: van-e összefüggés, és ha igen, micsoda az ingázás fajtái és a halálozás, azon belül is a rák előfordulása és a rákos halálesetek között.

A vizsgálat keretében egy 395 000 fős populáció tagjainak adatait elemezték, akik között autóval, tömegközlekedéssel, kerékpárral és gyalogosan munkába járók egyaránt voltak. A négy vizsgált közlekedési forma közül a kerékpározás esetében volt a legalacsonyabb a daganatos betegségek előfordulása és az ezekhez köthető haláleset. Annak ellenére, hogy biciklisek lélegezték be ingázás közben a legtöbb szennyezőanyagot, lényegesen többet, mint a többi közlekedési eszközt igénybe vevő dolgozók.

Ez ugyanakkor csak az egyik a számos tudományos bizonyíték sorából, ami egyértelműen alátámasztja a rendszeres testmozgás jelentőségét. A kutatások szerint a rendszeres mozgás az életmódtényezők közül a legfontosabb a rák megelőzése szempontjából. Mivel a rák Magyarországon is nagyon sok emberéletet követel évről évre, minden olyan eszköz felértékelődik, ami segíthet a megelőzésben.

Forrás: EgészségKalauz

Sleepwell - 2021 február 16.
 

 

Előzze meg jó alvással a koronavírus okozta megbetegedést!

A nem megfelelő minőségű vagy mennyiségű alvásnöveli az olyan krónikus betegségek kockázatát, mint a 2-es típusú cukorbetegség, a magas vérnyomás és a szív- és érrendszeri megbetegedések. Tudjuk, hogy ezek a krónikus betegségek különösen nagy kockázatot jelentenek a koronavírus-járványban, hiszen a vírus okozta Covid-19 betegségben elhunyt áldozatok majd mindegyike szenvedett valamelyiktől a felsorolt kórokból.

Segíthet-e az alvásfigyelő applikáció?

Egyre több olyan applikáció létezik, melynek célja a prevenció, egészségmegőrzés. Segítségükkel számolhatjuk a bevitt kalóriát, a megtett lépéseket, folyamatosan ellenőrizhetjük a pulzusunkat, vérnyomásunkat. Okostelefonunkra már letölthetők alvásmérő- és elemző appok is, melyek azzal kecsegtetnek, hogy mérik alvásunk minőségét.