+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

1192. Budapest, Drágfy köz 1.

A tökéletes alvás 4 kritériuma és a kialvatlanság veszélyei

Egészség - A Sleep Health tudományos szaklapban jelent meg a Stanford Egyetem kutatása, amely az elmúlt évek több mint 200 alvással kapcsolatos vizsgálatát vette górcső alá, hogy kiderüljön: mi kell a minőségi alváshoz. Nagyon fontos közös nevezőket találtak a tudósok munkái alapján, az eredményeket 4 pontban összegezték.

A tökéletes alvás 4 feltétele

Ezek tehát a feltételei annak, hogy minőségi alvást biztosítsunk magunknak:

  1. Lefekvés után fél órán belül el kell aludnunk.
  2. Éjszakánként csak egyszer ébredhetünk fel.
  3. Ha éjszaka felébredünk, az ébredéstől számított 20 percen belül újra aludnunk kell.
  4. Az alvási időnk legalább 85 százalékát az ágyunkban kell tölteni.

Az alvásnak persze nem csak minőséginek kell lennie, de elegendő ideig is kell tartania. Ha ugyanis hosszútávon spórolunk az alvásidőn, az egészségünk fogja bánni.

A kialvatlanság veszélyei

A Mic tudományos rovatában jelent meg egy érdekes összeállítás, amelyben az agykutatás elmúlt éveinek kialvatlansággal kapcsolatos eredményeit sorolják fel. A tanulmányból kiderül, milyen károkat okoz, ha valaki huzamosan nem alszik eleget és/vagy nem kielégítő az alvás minősége.

  • A kialvatlanság miatt felgyorsul agyunk zsugorodása, néhány évnyi alvászavar után ez már kimutatható. Minél idősebbek vagyunk, annál nagyobb ennek a veszélye.
  • Állandó alvászavar esetén az ítélőképességünk romlik, és egy-egy álmatlan éjszaka után is nagyobb eséllyel hozhatunk olyan döntést, amit később megbánunk.
  • Az elegendő pihenés hiánya rontja a hosszútávú memóriát, sok mindent elfelejthetünk, míg a rövidtávú memóriába hamis emlékek kerülnek, így rosszul emlékszünk egyes történésekre.
  • Alvásproblémák esetén hajlamosak vagyunk a negatív élményekre fókuszálni, ami idegessé tesz minket.
  • A halucináció esélye is növekszik alváshiány okozta fáradtságnál.
  • Állandó kialvatlanság esetén antiszociálisokká  és demotiváltakká válunk, egyre kevesebbet akarunk találkozni barátainkkal.

Forrás: hvg.hu

Sleepwell - 2021 november 23.
 

 

Kínzó fáradtság – Az óraátállítás az oka?

Múlt hétvégén ismét téli időszámításra tértünk át. Bár csak egy óráról van szó, ez a kicsinek tűnő módosítás is megzavarhatja a cirkadián ritmusunkat, ugyanakkor nagyon fontos tisztázni, hogy valóban csak erről van-e szó, vagy valami más áll állandó fáradtságunk háttérben.

A legtöbb felnőtt nem alszik eleget

Sajnos a legtöbb felnőtt nem alszik eleget, pedig az alváshiány az egészségünkben is súlyos kárt tehet. Összegyűjtöttük azokat a jeleket, amelyek arra utalnak, hogy Önnek is több alvásra lenne szüksége! A Psychology Today cikke