+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

1192. Budapest, Drágfy köz 1.

Mit tegyünk, ha alvajáró a gyermekünk?

Egészség - Az alvajárás lehetséges okai és kezelése

A legtöbb szülő számára igen ijesztő, amikor gyermeke éjszakánként felkel és végigjárja az egész házat, miközben alszik. Pedig a gyermekkori alvajárás nem ritka jelenség, különösen tíz éves kor alatt, és később –kamaszkorba érve az idegrendszer érésével- legtöbben kinövik.

Mi okozza az alvajárást?

Az alvajárás az alvás bármelyik fázisában előfordulhat és nagyon szerteágazó azoknak a cselekvéseknek a halmaza, amelyek alvajárás közben előfordulhatnak (felülnek az ágyban, beszélnek, tapsolnak, járkálnak a lakásban, kimennek az utcára). Időtartama is igen eltérő lehet: harminc másodperctől akár harminc percig is tarthat és ébredés után nem emlékeznek rá, akik átesnek rajta.

Az alvajárás gyermekkorban összefügg az idegrendszer éretlenségével, ezzel is magyarázható, hogy a túlérzékeny, vagy genetikailag alvajárásra hajlamos gyerekeknél stressz hatására sűrűsödhetnek az éjszakai járkálások.

A nagy változások – költözés, szülők válása, családtag halála – vagy a feszült családi légkör, óvodai agresszió, iskolai teljesítménykényszer miatti szorongás, félelmek, melyeket a gyermek nem tud feldolgozni napközben, tovább foglalkoztatják éjszaka és tudattalanul is előjönnek alvás közben, megzavarják éjszakai nyugalmukat. Így keveredik össze az alvás az ébrenléttel, mely egy bonyolult idegrendszeri működési zavar.

Legtöbbször banális, egyszerű érési folyamat okozza az alvajárást, de az esetek kevesebb, mint egy százalékában neurológiai zavarok, éjszakai epilepszia és pszichés problémák állhatnak a hátterében. Ritkán az alvási apnoé, az oxigénhiány is ok lehet.

Mikor érdemes szakemberhez fordulni?

Akkor érdemes szakemberhez fordulni, ha az alvajárás már huzamosabb ideje fennáll és a gyermek önmagára, vagy másokra veszélyes módon cselekszik: megbotlik, elszökik vagy agresszív lesz. Ha az alvajárás szinte mindennapos, a gyereket akadályozza a pihenésben, és kimerült nappal, indokolt alvásspecialistát felkeresni. Ez akkor is igaz, ha a gyerek már elmúlt tízéves, de még mindig nem nőtte ki az alvajárást.

Mi történik az alvásszakértőnél?

A szakértő először átbeszéli a szülőkkel a tüneteket és két hétig vezetett alvásnaplót kér tőlük, melyben leírják, milyen tevékenységeket végez alvajárása közben a gyermek. Ezt követően kerül sor egy éjszakai vizsgálatra, ahol műszerek segítségével vizsgálják a gyermek agyműködését, légzését, az izommunkát és a viselkedést.

Mit tehetünk az alvajáró védelme érdekében?

  • Célszerű néhány intézkedéssel balesetmentessé tenni a gyermek környezetét, ahol éjszaka rendszerint járkál: bezárni az ajtókat, ablakokat, felszerelni biztonsági zárakat oda, ahol szükséges.
  • Helyezzük a gyermek számára elérhetetlen helyekre a vegyszereket, gyógyszereket és egyéb veszélyes eszközöket (pl. késeket), vagyis mindent, amivel kárt tehet magában.
    Szereljünk fel biztonsági rácsot a lépcsők elé.
  • Mivel az alvajáró gyerekek idegrendszere érzékenyebb, érdemes a napirendre, a lefekvés előtti nyugtató, alvásra hangoló tevékenységekre nagyobb hangsúlyt fektetni. Fontos, hogy gyermekünk számára az alvás előtti időszak kifejezetten csendes és nyugodt, békés hangulatban teljen.
  • Ha alvajárás közben bukkanunk rá gyermekünkre éjszaka, ne ébresszük fel, hanem csendben vezessük vissza az ágyába. Ilyenkor figyeljük, hogy megint felkel-e. Ha többször előfordul, akkor bizony nincs más lehetőség, mint a finom ébresztés, lehetőleg úgy, hogy éppen fekszik.

A cikket dr. Benedek Pálma lektorálta.

 

Sleepwell - 2019 augusztus 19.
 

 

Az alvás és más hatékony módszerek a memóriazavar megelőzéséért

A memóriazavart egykor az idősek betegségének hívták, a legújabb vizsgálatok azonban azt mutatják, hogy egyre több fiatal küzd hasonló problémákkal. Vajon mi ennek az oka és mi tehetünk a memóriazavar megelőzéséért?

Csak 16 perc, de az egészségünk múlhat rajta!

Azzal eddig is tisztában voltunk, hogy az alvás mennyisége és minősége egyaránt fontos tényezője egészségünk megőrzésének. Egy új kutatás azonban arra is felhívta a figyelmet, hogy már 16 perccel kevesebb alvás is veszélyt jelenthet az immunrendszerünkre, testi-szellemi fittségünkre.