+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

1192. Budapest, Drágfy köz 1.

Minden alvásprobléma más! Íme a hátterükben meghúzódó okok és kezelésük!

Egészség - Mi okozhat alvásproblémát? Mikor kell orvoshoz fordulni és milyen esetben elegendő a növényi hatóanyagot tartalmazó készítmény? Cikkünkben megtalálja a válaszokat!

Miért nem tudunk aludni?

Van, aki a különböző külső ingerekre érzékeny: a kintről beszűrődő zaj, a fény vagy akár az óra halk ketyegése is zavarja. A kisgyermekes édesanyák ösztönösen „éberen” alszanak, minden neszre felfigyelnek, fülelnek és képtelenek teljesen kikapcsolni. Akiknek stresszes a munkája, sok feszültség éri őket a munkahelyükön, azok gyakran még éjszaka sem képesek elengedni a problémáikat, még akkor is a megoldásra váró feladatok körül járnak a gondolataik, nyugtalanul alszanak és fel-felriadnak. Ugyanez igaz a gyerekekre is, akik az iskola, egy másnapi témazáró vagy felelés miatt képtelenek elaludni és csak forgolódnak az ágyban.

Az alvászavarok 75%-ának hátterében környezeti és lelki tényezők egyaránt állhatnak. Igazi álomrablók a magánéleti és a munkahelyi problémák, az élethelyzet változásai, de a rossz szokások is – például a késői étkezés, túl sok serkentő hatású ital fogyasztása, a napirendet nélkülöző életvitel-. Az alvás minőségét nagy mértékben befolyásolja az alváskörnyezet: a kedvezőtlen zaj-, és fényviszonyok, túl meleg, vagy túl hideg, vagy levegőtlen hálószoba, kényelmetlen fekhely.

Miért fontos a jó alvás?

Az éjszakai pihenés fontos feladata az immunrendszer regenerálása, az aznapi ingerek, információk feldolgozása. Ekkor tölti fel raktárait a szervezetünk az emberi test védekezési mechanizmusát szolgáló anyagokkal. Arra is van bizonyíték, hogy az ember képes alvás közben tanulni: az agyi tevékenység ugyanis az éjszaka folyamán igen aktív, és ilyenkor a nappal szerzett információk újra „átfutnak” a megfelelő idegpályákon, és jól bevésődnek. Tanulóknál ezért egy-egy rövid alvás is jelentősen javítja a tanulási teljesítményt.

Az alvás legfőbb feladata azonban mégiscsak a pihenés, ennek hiányában ugyanis az ember nem képes a normális teljesítőképességét fenntartani: gyengül a koncentráció, ingerlékenyekké válunk, bizonyos feladatok ellátása fizikailag is nehezünkre esik.

Kutatások igazolták, hogy a nők általában hajlamosabbak a nyugtalanságra, feszültségre. Ez főként a munkahelyi és családi kettős leterheltségükből adódik, de a termékeny időszak és a változókor hormonális változásai is hozzájárulnak a lelki béke felborulásához. A férfiak feszültségét pedig igen gyakran az elvárásoknak való görcsös megfelelni akarás provokálja.

Hogyan kezelhető az alvásprobléma?

Az alvászavar egyénenként változó módon, és különböző okokból jelentkezhet.  Ha a probléma hosszabb ideje fennáll és már az életminőséget is negatívan befolyásolja, nem érdemes különféle, patikában kapható szerekkel kísérletezni, ilyenkor alapos kivizsgálásra és a szomnológus szakértelmére van szükség, hogy feltárásra kerülhessenek a valódi okok.

Ha tudjuk, hogy problémáink fő forrása a nappali feszültség – például építkezés, új munkahely vagy sürgető, határidős feladatok, esetleg magánéleti problémák -, akkor az idegesség oldására bevethetők növényi hatóanyagokat tartalmazó készítmények, melyek segítik az elalvást. Ezeknek nyugtató, feszültségoldó hatásuk van, és nem okoznak nappali fáradtságot, levertséget. Elalvási zavaroknál előnyösek a növényi hatóanyagokat nagyobb koncentrációban, vagy kombinációban tartalmazó altatószerek. Ha a panaszok két hétnél hosszabb ideje fennállnak, vagy a kezelés ellenére rosszabbodnak, feltétlenül orvos kell fordulni a háttérben meghúzódó okok tisztázására és szakszerű kezelésére.

Szintetikus hatóanyagot tartalmazó, altatókat nyugtatókat soha ne kezdjünk szedni orvosi kontroll nélkül! Nem véletlen, hogy ezek általában receptkötelesek, mivel számos mellékhatásuk ismert, ráadásul könnyen hozzájuk lehet szokni, így meglehet, hogy idővel egyre többet kell bevenni, hogy elérjük a kívánt hatást.

Sleepwell - 2020 június 08.
 

 

Csak 16 perc, de az egészségünk múlhat rajta!

Azzal eddig is tisztában voltunk, hogy az alvás mennyisége és minősége egyaránt fontos tényezője egészségünk megőrzésének. Egy új kutatás azonban arra is felhívta a figyelmet, hogy már 16 perccel kevesebb alvás is veszélyt jelenthet az immunrendszerünkre, testi-szellemi fittségünkre.

Ez már alvászavar?

Mit tekintünk alvászavarnak? Hogyan ismerhető fel és mit tehetünk ellene?