+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

1192. Budapest, Drágfy köz 1.

Génmutáció okozza, hogy van, akinek elég a 6 óra alvás

Érdekességek - Ne keresse tovább az okát, miért van az, hogy egyesek akár 4-6 óra alvással is beérik, másoknak meg 10 óra sem elég! Egy friss kutatás szerint egy génmutációtól függ, mi melyik csoportba tartozunk.

„Az ADRB1 receptorgénben mutációt azonosítottunk olyan személyeknél, akiknek jóval kevesebb alvásra van szükségük, mint az emberek többségének” – jelentették be a Kaliforniai Egyetem (San Francisco) neurológiai intézetének kutatói a Neuron folyóiratban csütörtökön megjelent cikkükben.

A mutációra a 4-6 órás éjszakai alvással is fitt és kipihent emberek genetikai paramétereinek elemzése során derült fény. A kutatók az alvás-ébrenlét biológiai körforgását szabályozó cirkadián óra genetikai hátterét vizsgálták egy extrémen keveset alvó, mégis egészséges család tagjainál. A cirkadián óra az agyban a hipotalamusz fölött található – a szaknyelvben nucleus suprachiasmaticus néven ismert – magban működik.

Kiderült, hogy a nevezett receptorgén szokatlan variánsa laboratóriumi (in vitro) körülmények között „csökkent fehérjestabilitást és tompított jelátvitelt eredményez”. A klónozással sokszorosított mutáns gén egerekben is kifejeződött: az eredmény a megszokotthoz képest jócskán lerövidült alvás volt.

A neurológiai mechanizmus feltárása kiderítette, hogy ez a receptorgén és persze mutációja is alapvetően befolyásolja az állati és emberi alvás gyors szemmozgásokkal leírt REM-fázisát vezérlő idegsejtek működését.

Íme a cirkadián ritmus által vezényelt folyamatok az embernél:

A nappalok és éjszakák élettani folyamatait szabályozó komplex neurobiológiai mechanizmus genetikai részmagyarázatát két éve Nobel-díjjal jutalmazták ugyan, ám ez korántsem jelenti azt, hogy a tudomány már tökéletesen tisztában volna azzal, miféle srófra jár a cirkadián óra.

Az amerikai kutatók szerint a génmutáció azonosítása és szerepének tisztázása a bonyolult idegrendszeri szabályozás megértése mellett előrelépést jelenthet a legkülönfélébb szervi és pszichológiai betegség kulcsát jelentő alvászavarok kezelésében is.

Forrás:Quibit, Wikipédia

 

Sleepwell - 2021 május 13.
 

 

Ezért nem működik a „hétvégén majd kialszom magam” elv!

A szakértők szerint egy felnőtt napi alvásigénye 7-9 óra. Ez az az alvásmennyiség, amelyet minden nap biztosítanunk kell a testünknek ahhoz, hogy jól működjön. És van egy rossz hírünk: a kimaradt alvásórák nem pótolhatók!

Súlyosbodó (vagy épp javuló) alvásproblémák nyáron

Nagy melegben általában romlik az alvás minősége, de nyáron a csökkenő terhelés, kevesebb stressz miatt javulhatnak is bizonyos alvászavarok.