+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

Hofherr Albert utca 11/A
1195 Budapest

Ezért alszik el nehezen gyermeke!

Egészség - 5 ok, amely megnehezíti a gyerekeknél az elalvást

A napirend hiánya

A kisgyermekeknek és az óvodásoknak 11-14 óra alvásra van szüksége minden nap, beleértve a nappali alvásokat is. Ám nem csak az időtartam, hanem az is fontos, hogy rendszeresség legyen a tevékenységekben. A napirend - a nagyjából ugyanakkori étkezések, lefekvések és ébredések- keretet adnak, és biztos pontot jelentenek. Ha ez a rendszer hiányzik, sokkal nehezebb lesz a fektetés, mert a kicsi biológiai órája összezavarodik. Ha nyugodt estéket szeretnénk, könnyű altatással, akkor vezessünk be napirendet és alkalmazkodjunk is hozzá!

Túlfáradás

Tévhit, hogy ha a gyereket alaposan lefárasztjuk, akkor könnyebb lesz az elalvás. Sőt! Felnőttként is bizonyára volt már olyan élményünk, amikor rettenetesen elfáradtunk a munkában vagy valamilyen fizikai tevékenységben, mégsem tudtunk elaludni. Ilyenkor a szervezet túlpörgeti magát és nagyon nehezen áll vissza a nyugalmi állapotra. Nem célravezető az sem, ha a délutáni alvást teljesen kihagyjuk, mondván, hogy akkor biztosan hamarabb elalszik a gyerek. A könnyű elalváshoz – bár paradoxonnak tűnhet - bizonyos fokú pihentségre van szüksége az idegrendszernek, ellenkező esetben hosszú forgolódás lesz a vége.

Kevés mozgás

Ha a gyerek egész nap tévézik, gépezik, az egyben lefárasztja, ugyanakkor túlpörgeti az idegrendszerét. Ha hagyjuk, hogy a lefekvés előtti időszakban számítógépezzen, mobilozzon, biztosan nem lesz könnyű az elalvás. Ahhoz, hogy kellően fáradt legyen fizikálisan, de az idegrendszere ne legyen túlizgatva, minden nap legalább 1-2 óra mozgásra van szüksége, lehetőleg a friss levegőn (még télen is, ha nem süllyed mínusz 10 fok alá a hőmérséklet).

Késői vacsora

A lefekvés és a vacsora időpontja között legalább 3 órának kell ahhoz eltelnie, hogy a szervezet ne az emésztéssel legyen elfoglalva. Duplán igaz ez az állítás, ha az esti menü túlzottan nehéz, cukros és kalóriadús. Kisgyermekeknek és nagyobbaknak is úgy állítsuk össze a nap utolsó étkezését, hogy laktató, de egészséges, könnyen emészthető ételek kerüljenek a tányérra. Az adagokra is figyeljünk oda, ne az legyen a cél, hogy pukkadásig tömjük a gyerek hasát, mert akkor garantáltan nem tud majd elaludni, és utána is forgolódni fog, szomjas lesz és többször fog felébredni éjszaka.

Stressz

Bizony, már a gyerekek is stresszelnek! Főként, ha már iskolások. Izgulhatnak egy-egy felelés, dolgozat miatt, de az is lehet, hogy egy veszekedés zaklatja fel őket annyira, hogy folyamatosan ezen kattog az agyuk és nem tudnak elaludni. Míg piciknél az esti mese, nagyobbaknál a lefekvés előtti beszélgetés legyen a nap záróakkordja, amikor mindent kibeszélhetnek magukból, elmesélhetik, mi nyomasztja őket, mi történt velük. Ha már nem szeretnék megosztani velünk életük eseményeit, titkait, ajándékozzunk nekik egy naplót, amibe beleírhatják a gondolataikat. Ha így teszünk, segítünk nekik, hogy le tudják zárni a napot és könnyebben menjen az elalvás.

A cikket dr. Benedek Pálma lektorálta.

 

Jean Orsolya - 2019 február 07.
 

 

Mit adjunk este a babának, hogy jobban aludjon?

Ezek a módszerek segíthetnek, hogy kiegyensúlyozottabban aludjon a baba

Ezek az alvászavar jelei csecsemő- és kisgyermekkorban

Mire figyeljünk oda? Milyen szokásokat alakítsunk ki, hogy gyermekünk jó alvóvá váljon? Milyen jelek utalhatnak problémára és mit tehetünk ilyenkor?