+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

1192. Budapest, Drágfy köz 1.

Előzze meg jó alvással a koronavírus okozta megbetegedést!

Egészség - A nem megfelelő minőségű vagy mennyiségű alvásnöveli az olyan krónikus betegségek kockázatát, mint a 2-es típusú cukorbetegség, a magas vérnyomás és a szív- és érrendszeri megbetegedések. Tudjuk, hogy ezek a krónikus betegségek különösen nagy kockázatot jelentenek a koronavírus-járványban, hiszen a vírus okozta Covid-19 betegségben elhunyt áldozatok majd mindegyike szenvedett valamelyiktől a felsorolt kórokból.

A jó alvás az egészséges élet alapja, amelynek minőségére a karantén idején is oda kell figyelnünk. Ha kibillenünk a korábban megszokott életritmusunkból, és az úgynevezett cirkadián ritmusunk megsérül, ezáltal gyengül az immunrendszerünk.

A szakemberek szerint  karantén, a bezártság, a bizonytalanság negatívan befolyásolja fizikai és lelki állapotunkat A mozgáshiány, a stressz, a monotonitás miatt alvásunk minősége is megváltozhat és sajnos általában nem jó irányba.

Sokaknak teljesen felborul a napi ritmusa, hiszen nem kell időre bemenni a munkahelyre vagy a gyerekeket elvinni a suliba. Egyre többen fekszenek le később, reggel pedig tovább alszanak. Emiatt teljesen átalakul az alvási struktúrájuk. Ez egy-két alkalommal még nem jelent problémát, azonban, ha szokás lesz, a későbbi visszaállítása gondot jelenthet.

Az alvás élettanilag egy meghatározott szabályrendszer alapján működik, amit tudományosan úgy neveznek, hogy cirkadián ritmus. Ennek alapján amikor nappal van, világos, akkor tevékenykedünk, az éjszaka, a sötét pedig az alvás időszaka. Ha ezen belül csúszkálunk, akkor az nemcsak a nappali munkára, kreativitásra nyomhatja rá a bélyegét, hanem előbb-utóbb alvászavart, alvásbetegséget is okozhat, ami hosszú távon komoly betegségek kialakulásához vezethet.

Az említett veszély gyermekeknél fokozottabban igaz, ugyanis az a gyerek, akit engednek késő estig televíziózni, internetezni, és nincs számára biztosítva, hogy időben lefeküdjön, annál biztosra vehető, hogy napi biológiai órája "elromlik", ennek jele, ha gyermekünk mindig fáradt, dekoncentrált.

Egy egészséges felnőtt ember napi alvásigénye 7 és 9 óra között mozog, ami kisebb korban több, egy idős ember esetében pedig már kevesebb. Amennyiben valaki az átlagosnál gyakran kevesebbet alszik, bár nem törvényszerű, de ott probléma állhat a háttérben, amit érdemes kivizsgáltatni.

Bár azt, hogy valaki jól alszik-e, manapság számos tudományos vizsgálattal meg lehet állapítani, van azonban egy olyan praktikum, amivel viszonylag egyszerűen mindenki saját magát tesztelheti, figyelve, milyen az alvást követő reggeli ébrenléti állapota, hangulata.

Ha valaki úgy ébred fel, hogy jókedvű és kipihentnek érzi magát, szinte kiugrik az ágyból, annak az alvásával nemigen lehet gond. Ám ha már reggel ólmosan fáradtnak érzi magát, nagyon nehezen megy a felkelés, és adott esetben fizikai fájdalmakat tapasztal, ott valami gond lehet az alvással és érdemes utánajárni, mi okozza a problémát.

Figyeljünk oda alvásunkra, mert a kielégítő, jó minőségű és elegendő mennyiségű alvásnak épp olyan egészségvédő funkciója van, mint a rendszeres mozgásnak és a kiegyensúlyozott táplálkozásnak. Most különösen érdemes odafigyelni az egészségünkre, hiszen a vírusok a legyengült immunrendszert könnyebben megtámadják és leterítik. Ne adjunk esélyt a koronavírusnak!

 

Sleepwell - 2020 április 30.
 

 

A koronavírus elleni védekezés 3 hatékony módja

A koronavírus nyomán kialakuló globális mentális egészségügyi válság kezelésére hívja fel a figyelmet a WHO. A táplálkozás, a mozgás és a társadalmi kapcsolatok erősítése mellett a cirkadián ritmusra épülő alvás-ébrenlét fontosságára hívja fel a figyelmet a Magyar Alvás Szövetség.

A megfelelő minőségű alvás is a megelőzés része!

Egészség és erős immunrendszer nem létezik megfelelő mennyiségű és minőségű alvás nélkül, így a koronavírussal szembeni védekezésnek is egyik fontos alappillére kell legyen!