+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

Hofherr Albert utca 11/A
1195 Budapest

Altató helyett ezeket egye, hogy jól aludjon!

Egészség - A legjobb elalvást segítő ételek

 

Szokások, amelyek gátolják az elalvást

Este 6 után már nem eszik semmit

Sokan gondolják, hogy ha este 6 után már nem esznek semmit, esetleg csak gyümölcsöt fogyasztanak, azzal megőrizhetik a karcsúságukat vagy fogyhatnak. Lehet, hogy egy ideig valóban működni fog ez a módszer és megindul a mérleg nyelve lefelé, ám ez csak addig hatékony fogyókúrás módszer, amíg a szervezet hozzá nem szokik, hogy este kalóriamegvonás van. Egészségügyi szempontból azonban ez a hozzáállás egyáltalán nem egészséges, mivel a szervezetnek nem elég ennyi táplálék reggelig. Fontos este az étkezés, diéta esetén is, mégpedig a jó alvás érdekében! Akinek korog a gyomra, az nem fogja tudni megfelelően kipihenni magát.
Az anyagcsere pihenéskor lelassul, ezért nem kell sok energiát szervezetünkbe juttatnunk, s a vércukor szintjét sem tanácsos emelni. Ugyanakkor igen lényeges folyamatok zajlanak ilyenkor bennünk, melyekhez szükségünk van tápanyagokra. Ahhoz, hogy az étkezés megfelelő legyen és jó alvással is számolhassunk, ne a kalóriákat számoljuk, hanem együnk 3-4 órával lefekvés előtt – olyasmit, ami tökéletesen alkalmazkodik a diétához.

Egyáltalán nem fogyaszt szénhidrátot

A jó diéta nem zár ki egyetlen tápanyagcsoportot sem, csupán mindenből a szervezet számára jó minőségűt választja. Minden étkezésnek, így a vacsorának is tartalmaznia kell megfelelő arányban szénhidrátot, zsírt és fehérjét! Válogassunk rostban gazdag gabonákból, így barnarizsből, kölesből, fogyasszunk sovány fehérjét – csirkét, tojást, halat –, a zsír pedig olyan forrásokból érkezzen, mint például az olajos magvak. Legjobb, ha az étkezés során a szénhidrát aránya 50 százalék, 40 százalék a fehérjéé és 10 százalék a zsíré.

Napközben kihagy étkezést

Ha valaki napközben rendszeresen kihagy étkezést, arra kényszeríti a szervezetét, hogy raktározzon és lelassítsa az anyagcserét. Ugyanakkor, ha nem visszük be a megfelelő mennyiségű kalóriát, estére biztosan ránk tör a farkaséhség és elveszítjük a kontrollt, vagyis jóval többet fogunk enni, mint amennyire valójában szükségünk lenne. Tele hassal pedig ki tud aludni? Mindig tervezzük meg aznapra, hogy mikor, mit fogunk enni és gondoskodjunk róla, hogy legyen rendes ebédünk, uzsonnánk! Természetesen mindenkivel előfordulhat, hogy olykor valami közbejön éppen ebédidőben, a hangsúly a rendszerességen van, amihez a szervezet hozzászokik és ennek köszönthetően kiegyensúlyozottan működik.

Ételek, amelyek segítik a jó alvást

1, Könnyen megemészthető fehérjeforrások

Kiváló fehérjeforrások a zöldségek – főként a zöldlevelesek, melyek kalciumban gazdagok-, ezen kívül a tojás, a zsírszegény túró, a kefír és a hal.

2, Zab

A zab melatonint tartalmaz, segíti ellazítani a szervezetet, és így könnyebben megy az elalvás is. A melatonin hormon a kor előrehaladtával folyamatosan csökken a szervezetben, részben ez is okozhatja, hogy az idősebbek nehezebben tudnak elaludni.

3, Triptofán tartalmú ételek

A mandula tele van magnéziummal, illetve egy triptofán nevű esszenciális aminosavat tartalmaz, amelyet a szervezet nem tud előállítani, ezért táplálékkal kell bevinni. Fehérjében gazdag élelmiszerekben található meg, elsősorban a csokoládéban, a zabpehelyben, a szárított datolyában, a tejben, a joghurtban, a túróban, a vörös húsokban, a tojásban, a halakban, a szezámmagban, a tökmagban, a földimogyoróban. A triptofánból a szervezet szerotonint, a szerotoninból pedig melatonint hoz létre.

4, Sajt

Ha nassolni támadna kedve az este folyamán, egyen sajtot – például Trappistát –, ami segíti az alvási ciklust oly módon, hogy megemeli a szerotonin és az alvási hormon, a melatonin szintjét. Magas a kalcium- és triptofántartalma, ami csökkenti a stresszt, és segíti a szervezet ellazulását.

5, Folyadék

A jó alvás érdekében azt sem szabad elfelejtenünk, hogy kellő mennyiségű folyadékot igyunk napközben! Így mielőtt lefekszünk, elég egy pohár víz vagy meggylé is. Miért pont meggylé? Egy tanulmány szerint a meggylé gazdag melatoninban, így segíti az elalvást.

 

Jean Orsolya - 2017 november 29.
 

 

Így aludjunk jót várandósság alatt is! – Az első trimeszter

Az első trimeszter változásai, azok hatása az alvásra és bevált módszerek, melyek segítenek, hogy jól aludhassunk a terhesség első hónapjaiban.

Így aludjunk jól a várandósság alatt is ! – 2. rész

A második trimeszter történései és bevált módszerek, melyek segítenek, hogy jól aludjunk a terhesség második időszakában is