+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

1192. Budapest, Drágfy köz 1.

Állandó fáradtság és alvászavar hívhatja fel a figyelmet a szezonális affektív zavarra

Egészség - Levert, fáradt és az alvása sem olyan, mint általában? A problémák szezonálisan jelentkezhetnek, de oda kell rá figyelni!

A rövidülő nappalok, a hűvös, borongós, csapadékos idő és az év végén besűrűsödő feladatok sokak hangulatára rossz hatással vannak, akadnak viszont, akiknek valósággal visszatérő rémálom az őszi, téli időszak.

Romlik a teljesítményük, állandóan fáradtak, levertek, és a motivációjukat is elveszíthetik, a legegyszerűbb feladatok elvégzése is gondot jelent a számukra. Ők azok, akik szezonális affektív zavartól szenvednek, de nem feltétlenül tudják magukról. A probléma beazonosítása mégis fontos, hiszen korántsem pusztán szomorúságról van szó, ráadásul az állapot az élet minden területére hatással lehet.

Fő ok: a fényhiány

Az Amerikai Pszichiátriai Egyesület meghatározása szerint a szezonális affektív zavar (Seasonal Affective Disorder - SAD) a depresszió egy fajtája, szezonális mintát mutató major depresszív zavar. A szezonalitás azt jelenti, hogy a tünetegyüttes az év meghatározott időszakában visszatérően jelentkezik. Bár előfordul, hogy valaki nyaranta szenved a betegségtől, az esetek döntő többségében ősszel és télen áll fenn a probléma, ezért téli depressziónak is hívják.

A szakemberek szerint a kórkép a napfény hiányával állhat összefüggésben, a napos órák csökkent száma befolyásolhatja az agy biokémiai egyensúlyát. A napi ritmus a biológiai óra, vagyis a cirkadián ritmus változásai hatására felborulhat, illetve szerepet játszhat még a zavar létrejöttében a szerotoninszint csökkenése is. A megfigyelések szerint a SAD gyakoribb az egyenlítőtől távolabb élők körében, ahol télen még kevesebb a napos órák száma.

A szezonális affektív zavar tünetei

A szezonális affektív zavar tünetei a kórkép súlyosságától függően változatosak lehetnek. A leggyakoribb panaszok közé az állandó, még elegendő alvás mellett is fennálló fáradtság, valamint az étvágy fokozódása miatt jelentkező súlygyarapodás tartozik. Az alvásigény megnő, az érintettek hajlamosak a túlalvásra. Jellemző a szomorúság, a negatív, legrosszabb esetben akár az öngyilkosság felé is orientálódó gondolatok, a betegek értéktelennek, érdemtelennek érezhetik magukat, gondjaik adódhatnak a gondolkodás, a koncentráció és a döntéshozatal terén is.

Elveszíthetik az érdeklődésüket azok iránt a cselekvések, hobbik iránt, amelyekben korábban örömüket lelték. A tavaszi-nyári változat esetében az étvágycsökkenés és a fogyás, valamint az insomnia, azaz az álmatlanság gyakoribb. A nőket inkább érinti a zavar, mint a férfiakat.

A problémás időszakban az érintettek visszahúzódóvá válthatnak, munkahelyi, iskola gondokat élhetnek át, szerhasználat, függőségek alakulhatnak ki a körükben, illetve más mentális betegségeket is megtapasztalhatnak. A kezelés a tünetek enyhítésében és a komplikációk megelőzésében is segíthet.

Hogyan kezelhető?

Vannak, akiknél a napfény jelentős változást idézhet elő: a szabadban eltöltött órák, a lakás átalakítása, világosabbá tétele úgy, hogy napközben több napfény érje a beteget, mind hasznos lehet. Emellett a szakemberek a társas kapcsolatok, társas tevékenységek fontosságára hívják fel a figyelmet, illetve szorgalmazzák a rendszeres testmozgást és az egészségtudatos táplálkozást is. A koronavírus-járvány okozta bizonytalanság miatt többen élhetnek át hasonló epizódokat, illetve a betegek súlyosabb tünetekkel találkozhatnak. A jelek észrevételekor mindenképpen ajánlott segítséget kérni.

Forrás: Femina

Sleepwell - 2021 november 25.
 

 

Itt a magyarázat, miért egészségesebbek a korán fekvők az éjszakázóknál!

Az éjszakázás negatívan hat az általános egészségi állapotra, számos krónikus betegség kialakulásának kockázatát növeli drasztikusan, de nem csak az alváshiány miatt! Íme a legújabb kutatások eredményei!

7 alvással kapcsolatos érdekesség

Tudta, hogy nyitott szemmel is lehet aludni, és hogy átlagosan hatszor ébredünk fel egy éjszaka folyamán úgy, hogy nem is emlékszünk rá? Összeszedtünk 7 érdekes, alvással kapcsolatos tényt, ami eddig talán nem is tudott!