+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

Hofherr Albert utca 11/A
1195 Budapest

6 immunrendszer-romboló rossz szokás

Egészség - Rendszeres alkoholfogyasztás, kevés alvás, egészségtelen táplálkozás - csak pár a sok rossz szokás közül, amellyel gyengítjük immunrendszerünket. Felsoroljuk a legtipikusabbakat, amelyeket érdemes kerülni egészségünk védelme érdekében.

Az immunrendszer a szervezet védekező rendszere, melyet szokásainkkal erősíthetünk, de ugyanúgy gyengíthetünk is.  Felsoroljuk, mely tevékenységekkel gátoljuk egészséges működését.

1, Rendszeres alkoholfogyasztás

A rendszeres alkoholfogyasztás épp úgy károsítja az immunrendszert, mint az alkalmanként, nagyobb mennyiségben fogyasztott szeszes ital. A nagyobb mennyiségű alkohol hatására a szervezet fogékonyabbá válik a fertőzésekre és a szív- és érrendszeri, máj, és hasnyálmirigy betegségekre.

2, Magas zsírtartalmú ételek

A magas zsírtartalmú étrend hatására szintén romlik az immunrendszer működése. Számos kutatás bizonyítja, hogy a kevesebb zsírt tartalmazó étrend hatására javul a T-sejtek, vagyis a fehérvérsejtek bizonyos típusának működése, így a fertőzések elleni védekezésben játszott fontos szerepüket jobban el tudják látni.

3, Egészségtelen életmód

Az egészségtelen táplálkozás, mozgásszegény életmód következtében jelentkező túlsúly szintén fogékonyabbá tehet a fertőzésekre. A test zsírszövetei ugyanis olyan hormonokat állítanak elő, melyek aktiválják az immunrendszer gyulladásos válaszát. Hatására csökken a T-sejtek működése és megnő az olyan súlyos betegségek, mint a szív-és érrendszeri betegségek, a daganatos megbetegedések valamint a diabétesz kockázata.

4, Folyamatos stressz

A folyamatos stressz és annak fel nem dolgozása előbb-utóbb megbosszulja magát. Az állandó nyugtalanság, idegesség alvászavart okoz. A stressz és az alvászavar együtt akár a hormonháztartás felborulásához is vezethet, mely szintén gyengíti az immunrendszerünket.

5, Túl kevés alvás

A túl kevés alvás önmagában is kockázati tényező. Alváshiány esetén megemelkedik a stressz hormon – a kortizol - szintje, mely az immunrendszerben gyulladásos választ provokál. A gyulladás az immunrendszer láncreakción alapuló válasza egy fertőzésre vagy irritációra. Tartós fennállása azonban már a saját szövetek károsodását is okozhatja.

6.  Vitamin- és ásványianyag hiány

Az immunrendszer megfelelő működéséhez fontos a nélkülözhetetlen vitaminok, így az A, C, B6, D és E vitaminok és a folsav pótlása. Az ásványi anyagok közül a fertőzések elleni védekezés hatékonyságát szelén, réz, cink és vas segítségével növelhetjük. Ha a szükséges mennyiséget étrendünk nem tartalmazza, azt javasolt külső forrásból, táplálékkiegészítők segítségével biztosítani.

A cikket dr. Benedek Pálma lektorálta.

 

Sleepwell - 2019 november 04.
 

 

Mit mikor csináljunk? Így alakítsa ki egészséges napirendjét!

Kövesse természetes bioritmusát! Eláruljuk, mikor sportoljon, pihenjen vagy tanuljon

Ez már alvászavar?

Mit tekintünk alvászavarnak? Hogyan ismerhető fel és mit tehetünk ellene?