+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

Hofherr Albert utca 11/A
1195 Budapest

Itt az új veszély: a social jetlag!

Egészség - Így okoz alvásproblémákat, rossz közérzetet a folyamatos online jelenlét.

Előfordul, hogy valamilyen betegség az okozója az álmatlan éjszakáknak, nem megfelelő minőségű és/vagy mennyiségű alvásnak. A konkrét testi tüneteket okozó, jól beazonosítható betegségeken kívül, mint amilyen a magas vérnyomás, a pajzsmirigy nem megfelelő működése, cukorbetegség, a lelki eredetű betegségek, például a depresszió is állhat az alvásprobléma hátterében.

Ezen kívül az egészségtelen életmód- nem megfelelő táplálkozás, mozgás hiánya– és a rendszertelenség is hibás lehet abban, ha valaki folyamatosan kialvatlannak érzi magát.
És napjainkban már nem tehetjük meg, hogy nem beszélünk egy újabb veszélyforrásról, ha alvászavarokról van szó.

A social jetlag

A social jetlag (a szociális időzavar) napjaink népbetegségének mondható, amelyet a számítógépektől, okostelefonoktól való függőség és a napirend hiánya okoz. A folyamatos online jelenlét miatt – attól félve, hogy lemaradunk valamilyen fontos eseményről, történésről, kimaradunk valamiből - rengeteg ember fent van éjszaka is és emiatt alvásritmusa felborult. Ezt támasztja alá egy új ausztrál kutatás is, amely a social jetlag szerepét vizsgálta.

A tanulmány szerint, amelyet az Adelaide-i Egyetem végzett, a social jetlagtől szenvedő embereknél nagyobb a valószínűsége a komoly betegségek kialakulásának. Hajlamosabbak továbbá a késői lefekvésre, a fáradtan ébredésre, valamint arra, hogy betegen menjenek dolgozni és késsenek a munkahelyükről.

A kutatók szerint elsősorban a számítógépek és az okostelefonok a hibásak az alvásdeficit kialakulásában, mivel a készülékek által kibocsátott kék fény megzavarja az alvási ciklust irányító hormon, a melatonin képzését, aminek következtében az ember ébren marad, nem tud elaludni.

Az ausztrál Sleep Health Foundation nevű szervezet vezetője, Dorothy Bruck szerint a nem megfelelő alvás mára komoly egészségügyi kockázati tényezővé vált.

A cikket dr. Benedek Pálma lektorálta.

Jean Orsolya - 2018 november 22.
 

 

Ezért fontos kisgyermekkorban a délutáni alvás!

A délutáni alvás jelentősége gyermekkorban és tanácsok, hogy könnyebb legyen az altatás

Ezért alszanak rosszul a nők a változókorban!

Alvásproblémák a menopauza idején – Okok és kezelés természetes módszerekkel