+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

Hofherr Albert utca 11/A
1195 Budapest

Így függ össze az étkezés és az alvás minősége!

Egészség - Ezért nem szabad túlenni magunkat az ünnepek alatt sem. Az étkezés és az alvás minőségének összefüggései

Az év vége sokak számára egyet jelent a pihenéssel, nagy alvásokkal. Ám ha valóban szeretnénk regenerálódni, érdemes az étkezéseinkre is odafigyelni.

Karácsonykor, szilveszterkor hajlamosak vagyunk ugyanis túlenni magunkat, hiszen ki bírna ellenállni a finom falatoknak, ráadásul ilyenkor még alkoholt is többet iszunk a kelleténél. Ezek után azonban ne csodálkozzunk, ha éjszaka csak forgolódunk az ágyunkban és nem tudunk aludni.

Miért nem tudunk aludni?

  • Mert túl sokat ettünk. A túlzásba vitt evés terheli gyomrot, nyomja a rekeszizmot, amely a szívre is nagyobb terhet ró. A testünk ilyenkor regenerálódni próbál és nem az emésztés az elsődleges problémája – vagyis utóbbi lassabban, nehezebben megy, s az alvás látja a kárát.
  • Olyan ételeket fogyasztottunk, amelyek terhelik a szervezetünket. Kerülni kell a zsíros ételeket – márpedig ezekből bőven akadhat karácsonykor és szilveszterkor az asztalon -, de a túlfűszerezett élelmiszerek, a füstölt, a tartósított, a nehéznek számító húsok ugyanúgy gondot okozhatnak.
  • Nem ajánlott kelt tésztát és csokoládét sem enni alvás előtt. A csokiban élénkítő koffeint és teobromint találunk, melyekkel megnehezítjük az alvást – ezek ugyanis idegrendszer-stimulálók és pulzusnövelők.
  • Ha zsírosat eszünk, annak a megemésztése 4-6 óráig is eltarthat. Ráadásul, a zsíros ételek a gyomorsav túltermelését eredményezik, s akár égő érzést is okozhatnak. Szénhidrátot sem javasolt enni lefekvés előtt.
  • Pár órával lefekvés előtt már nem célszerű sok gyümölcsöt és folyadékot sem fogyasztani, mert zavarják a jó alvást.
  • Kerülni kell az élénkítő hatású italokat, ételeket. A szeszes ital növeli a pulzust, ezért nem működik megfelelően az alvás közbeni regeneráció, ráadásul akadályozza a mély alvás fázisába jutást, ezért többször felébredünk. Ezen kívül az alkohol erős vízhajtó, és ezért azzal zavarja a nyugodt alvást, hogy éjszaka többször is ki kell mennünk a mellékhelységre. 

Mit (t)együnk a jó alvásért?

  • A minőségi alvást segíti a csirkemell, a tojás, a zöld- vagy tésztasaláták, a főzelékek. A pulykamell, a banán vagy a cseresznye ugyancsak kiváló, ha a nyugodt pihenés a célunk.
  • Jót tehet a joghurt, túró, kefir, de az olajos magvak is hozzásegítenek ahhoz, hogy jobb legyen az álmunk – és ne legyünk éhesek.
  • Érdemes tudni ezen kívül, hogy alvás előtt 2-3 órával már nem ajánlott az evés. Ugyanakkor éhesen semmiképpen se feküdjünk le! Egyrészt az éhségre felébredünk éjszaka, másrészt ha éheztetjük szervezetünket, minden, amit a rá következő nap megeszünk, azt a test teljes mértékben elraktározza.
  • Ha ünnepnap, ha hétköznap, a legjobb a  mértéktartás, azaz mindenből egy kicsit! Nem kell megvonni magunktól a finom falatokat, de mindig tudjuk, hogy hol a határ!

A cikket dr. Benedek Pálma lektorálta.

Jean Orsolya - 2018 december 31.
 

 

Ezért legyen napirendünk az ünnepek alatt is!

Sok szülő gondolja úgy, hogy az ünnepek alatt nem kell a napirend. Ám ha azt szeretnénk, hogy gyermekünk boldog és kiegyensúlyozott maradjon, ne legyen nyűgös, hisztis, akkor bizony nagyon fontos, hogy a fő keretek ilyenkor is megmaradjanak!

Ezért fontos az ünnepek alatt is a pihenés!

A karácsony előtti időszak bizony elég stresszes az otthoni feladatok és a munkahelyi feszített tempó miatt, ezért nem árt odafigyelni a pihenésre is, hogy betegség helyett újult erővel vághassunk neki az új évnek!