+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

Hofherr Albert utca 11/A
1195 Budapest

Az alvászavarok diabéteszt is okozhatnak!

Érdekességek - Mi az összefüggés az alvászavarok és a cukorbetegség között? Eláruljuk!


Mára már sok tanulmány bizonyítja, hogy az alvászavarok fokozhatják a diabétesz kialakulásának kockázatát. Az alvászavar jelentkezhet nehéz elalvás, kevés alvás – ez a 6 óránál kevesebb alvást jelenti - gyakori ébredések, alvási apnoé, horkolás formájában.

Alvászavar és a cukorbetegség

A kutatók megfigyelték, hogy akiknél rosszabban telnek az éjszakák, azoknál nagyobb eséllyel alakul ki a szénhidrátháztartás zavara. Különösen az alvási apnoé szindróma veszélyes, amely egy olyan alvásfüggő légzészavar, melynek során a légzés alvás közben időről-időre megszakad, majd újraindul. A hosszabb-rövidebb ideig tartó, ismételt légzéskimaradások a szervezetben stresszreakciót váltanak ki, ezért minden egyes légzéskimaradás hatására adrenalin áramlik a vérbe. Mivel a légzéskimaradások egy éjszaka alatt több százszor bekövetkezhetnek, nagy mennyiségű adrenalin kerülhet a vérbe. Ez a jelenség rendkívül intenzív cukorfogyasztásnak felel meg, aminek következtében az inzulinraktárak kimerülhetnek és kialakulhat a 2-es típusú cukorbetegség.

Alvászavar és a cirkadián ritmus felborulása

Az alvászavarok nagy befolyást gyakorolnak a cirkadián ritmusra is, megnövelik az étvágyat szabályozó hormonok termelődését a szervezetben. Ez hatással van az anyagcserére, és ezáltal fokozódik a túlsúly, ami köztudottan a 2-es típusú diabétesz egyik fő kockázati tényezője. Ráadásul az alvászavarok esetén kevesebb cirkadián ritmust szabályozó melatonin termelődik, ami csak tovább fokozza a rizikót.

Alvászavar és súlygyarapodás

A kutatók összefüggést találtak az alvás és a súlygyarapodás között is. Mivel az alvászavarban szenvedő betegeknél jelentősen csökken a pihentető mélyalvás mennyisége, amikor az agy fogyást előidéző növekedési hormont termel, a mélyalvás tartós hiánya súlygyarapodáshoz vezet, ezzel is növelve a cukorbetegség kialakulásának kockázatát.

Ha napközben fáradtak, aluszékonyak vagyunk, kevésbé tudunk koncentrálni vagy ingerlékennyé válunk, ugyanakkor éjszaka képtelenek vagyunk a pihentető alvásra, kezdjünk el arra is gyanakodni, hogy alvászavarunk lehet és forduljunk szakemberhez! A jó minőségű és mennyiségű alvás ugyanis számos betegség megelőzésében játszik kulcsfontosságú szerepet.

 

Jean Orsolya - 2017 október 04.
 

 

Női alvásproblémák

Így kezelje a hormonális változások okozta alvásproblémákat!

Ezek a legegészségebb alváspozíciók!

A legjobb alvási póz, ha hátfájós, ha horkol vagy ha gyakran ég a gyomra.