+36 /70/ 352 9500
info@sleepwell.hu

Hofherr Albert utca 11/A
1195 Budapest

6 gyakori tévhit az alvással kapcsolatban

Érdekességek - Ezek a leggyakoribb alvással kapcsolatos tévhitek és a valóság

Mindenkinek egyformán 8 óra alvásra van szüksége

A legtöbb szakember – és a kutatási eredmények is- azt igazolják, hogy valóban általában 8 óra alvásra van szüksége egy egészséges felnőttnek ahhoz, hogy fitt és kipihent legyen, a szervezete pedig az éjszaka folyamán regenerálódni tudjon. Ám kivételek mindig is voltak: vannak, akik akár hat óra alvás után is képesek a maximumot nyújtani, megint mások pedig sokszor a nyolc órával sincsenek kisegítve. Hogy kinek mennyi az ideális, azt leginkább saját tapasztalásból kell eldöntenie, mivel genetikai, életkori, és aktivitásbeli faktorok összessége adja ki mindenki saját szükségletét.

Ha nem tudunk elaludni, igyunk egy pohár bort

Sajnos az alkohol egyáltalán nem segít! Egy bizonyos alkoholszinttől ugyan érezhetjük magunkat tompábbnak, amit akár össze is keverhetünk az elálmosodással, de igazából az alkohol épp megzavarja az alvási ciklusunkat. Egy ausztrál felmérés szerint azok, akik alkoholos állapotban fekszenek le aludni, az agyi aktivitásuk alapján nem pihentető álomba merülnek, hanem végig negatív hatások zavarják a regenerálódásukat. Jelenlegi tudásunk szerint italozás után a szervezet hasonló reakciókkal igyekszik gyorsabban lebontani az alkoholt, mint amivel a nap végén a fáradtságot kezeli – és ha ez a két hatás egyszerre jelentkezik, a szervezet számára ez mindenképpen megterhelő és nem hogy segíti, hanem zavarja a nyugodt alvást.

Be lehet pótolni a kimaradt alvást

Sokan úgy dolgozzák végig a hétköznapjaikat, hogy szinte meg sem állnak, késő éjszakába nyúlóan túlóráznak, pár órás alvással lendítve át magukat a holtponton, miközben azt mondogatják, hogy majd hétvégén bepótolják a hiányzó alvásmennyiséget. Ezzel a rendszertelen élettel azonban a szervezetük alapvetően egyenletes működésre programozott biológiai óráját folyamatosan megzavarják, öt napig a kevés, két napig a sok alvással, ami hosszú távon gyengíti az immunrendszert és akár komolyabb betegségek kiváltója is lehet. A legjobb megoldás, ha minden nap ugyanannyit próbálunk aludni, ezzel a módszerrel nem csak egészségesebbek leszünk, de produktivitásunk is nő!

A kevés alvás csupán fáradtságot okoz, nincs egészségkárosító hatása

Bár egy-egy álmatlan éjszaka után még nem érezhető, de a rendszeres kevés alvás komoly egészségügyi problémák kialakulásához vezethet. Az elhízás, a diabétesz, a szívkoszorúér-megbetegedések és a stroke csak néhány ezek közül, de akár néhány kihagyott éjszaka is okozhat koncentrációs zavarokat és komoly idegrendszeri problémákat, fejfájást, szédülést.

A napközbeni szunyókálás miatt nem alszunk éjszaka

Ez az állítás részben igaz. Ha valaki több órát alszik napközben, valóban nehezebben alszik majd el este, de egy ebédidős 10-20 perces elszunnyadás épp az ellenkező hatással jár. Aki így cselekszik, az a nap többi szakában sokkal hatékonyabb lesz, javul a koncentrációs képessége, sőt, egyes kutatások szerint a kommunikációja is pozitív irányba változik – az ebéd után sziesztázók kedvesebbek, segítőkészebbek és együttműködőbbek -. A rövid szundikálás ráadásul javítja a memóriát, serkenti a gondolkodást és még az immunrendszerre is jótékony hatással van és egyáltalán nem zavarja meg az éjszakai pihenésünket, csupán abban az esetben, ha 1 óránál többet aludtunk napközben.

Az inszomnia azt jelenti, hogy nehezen alszunk el

Az inszomnia egy komoly alvászavar, amelynek csupán egyik tünete, hogy a páciens képtelen elaludni. A fejlett országokban minden harmadik ember szenved a betegség valamilyen mértékű formájától, amely különféle formában jelentkezhet: az elalvási képtelenség mellett az érintettek túl korán ébrednek és képtelenek visszaaludni, esetleg az éjszaka során többször felébrednek és az is előfordul, hogy egy normálisnak tűnő alvás végén is úgy érzik, hogy semmit sem sikerült pihenniük, állandó fáradtság gyötri őket.

 

Jean Orsolya - 2018 június 18.
 

 

Így alakítsunk ki jó alvási szokásokat!

Ahogy kisgyermekkorban megtanulunk jól aludni, ugyanez felnőttkorban is elsajátítható, hiszen az alvás tanult folyamat is. A következő módszerek ebben segítenek.

Egy rémisztő élmény: az alvásparalízis

Történt már olyan Önnel is, hogy arra riadt éjszaka, nem tud megmozdulni? Ez a jelenség az alvásparalízis, melynek okait máig kutatják. Mit kell tudni erről az ijesztő problémáról?